RSA starter opp med BYD personbiler i Finland og Island

Mandag, 13. Februar, Shenzhen. RSA og BYD bekrefter at de utvider samarbeidet, og RSA starter opp som partner for BYD personbiler i Finland og Island - i tillegg til Norge.
Michal Shu (til venstre) og Frank Dunvold (til høyre).

-Endelig kan vi annonsere at vi nå blir partner for BYD personbiler i Finland og Island, i tillegg til Norge. Etter en lang og god dialog med BYD er kontrakten endelig signert, og vi utvider det som allerede er et godt samarbeid. Vi har hatt stor suksess med BYD i Norge de siste to årene, og nå står Finland og Island for tur, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

Signeringssermonien fant sted mandag denne uken, på BYD sitt hovedkontor i Shenzhen. Avtalen ble signert av Frank Dunvold og Michael Shu, daglig leder og administrerende direktør for BYD Europe.

RSA har vært importør for BYD varebil i begge markedene siden 2022, tillegg til Sverige og Danmark.

Tre helelektriske modeller

Michael Place er ansatt som Country Manager for BYD i RSA Suomi, og han forteller at de har store forventninger til lanseringen.

-BYD har oppnådd imponerende resultater i Norge, og alt ligger til rette for at for at suksessen føres videre til Finland. BYD er en av verdens ledende bilprodusenter av elektrifiserte kjøretøy, med en stor satsing på elektriske modeller. Vi kommer til å lansere en serie bestående av tre helelektriske modeller, sier Place.

Han legger til at de er godt å gang med å bygge forhandlernettverk.

- Vi har allerede signert flere forhandlere, i tillegg er vi i dialog med et titalls forhandlere. I løpet kort tid er vi i gang med forhåndssalg, sier Place.

Norge ble i 2021 utpekt som pilotland for elektriske personbiler for BYD i Europa, og lanserte den elektriske syv-seteren BYD Tang. Høsten 2022 utvidet BYD sin virksomhet til flere europeiske markeder, og lanserte samtidig BYD Atto3 og BYD Han for Europa.

BYD Atto3 er en elektrisk Premium-SUV i kompakt format, og den første bilen fra BYD som er bygget på nye e-Platform 3.0. Den har et moderne og ungdommelig design, og en lang utstyrsliste som standard. BYD Han er en sporty og luksuriøs sedan, og leveres med 4x4 som standard, innovativ teknologi og 509 hestekrefter. Bilen har en akselerasjonsfart fra 0-100 km/t 3,9 sekunder.

Samtlige av disse tre modellene vil lanseres i Finland og Island.

-Vi tror modellserien vil passe godt inn i et finsk marked hvor etterspørselen etter elektriske biler vokser for hver måned. Felles for alle modellene er høy kvalitetsfølelse, innovativ batteriteknologi og mye utstyr. Nå gleder vi oss til å tilby det finske folk bredden av det bilene fra BYD har å by på, avslutter Place.

Verdens største produsent av elektrifiserte biler

BYD er i dag verdens største produsent av elektrifiserte biler, er kjent for å være en pioneer innen batteriteknologi. De er også den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv. Totalt solgte BYD 1.862.428 elektrifiserte biler globalt i 2022 – en økning på 155,1% sammenlignet med 2021. Totalt har BYD solgt mer enn 3,5 millioner elektrifiserte biler.

Alle BYD personbiler leveres med det banebrytende Blade-batteriet. Det koboltfrie jernfosfatbladbatteriet gir større effektivitet når det gjelder ytelse, rekkevidde og livssyklus, og er også designet for å øke sikkerhetsnivået i bilene.

Michael Shu er daglig leder og administrerende direktør for BYD Europe, og ser frem til å introdusere BYD personbiler i flere europeiske land:

- Vi er glade for å kunne tilby verdensledende teknologier innenfor vårt inspirerende utvalg av nye el-biler til enda flere europeiske forbrukere. Gjennom nøye utvalgte partnere og interessenter har vi som mål å tilby det høyeste nivået av kundeservice sammen med kunnskapsrik produkt- og ettersalgsservicestøtte. Dette er spennende tider for BYD, og for e-mobilitetsalternativer i Europa, sier han.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 70 land og regioner.

Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.

BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 12 land, og er den offisielle distributøren av BYD i Norge, Finland og Island. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.

RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden. I dag er RSA importør for BYD person- og nyttekjøretøy i Norge, Finland og Island, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige og Danmark.

Michal Shu (til venstre) og Frank Dunvold (til høyre).