RSA rapporterer direkte fra Seoul Mobility Show

RSA er til stede på Seoul Mobility Show med representanter fra både Norge, Sverige og Danmark, når KGM presenterer en svært offensiv produktplan med en rekke nye modeller.

I dag åpnet Seoul Mobility Show for pressen i Sør-Korea. RSA er på plass med representanter fra både Norge, Sverige og Danmark.

Forrige uke slapp RSA nyheten om at de starter opp som importør av KGM (tidligere SsangYong) i de skandinaviske landene. KG Group er nye eiere av det sør-koreanske bilmerket, og lanserer det nå som KGM i helt ny drakt. De har varslet en ekspansiv og offensiv produktplan, og i dag presenterte de en rekke nye modeller på Seoul Mobility Show. KGM har rigget en 2.100 kvm stor stand.

Steinar Dokken er salgssjef for KGM i Norge, og er på plass i Seoul.

-Med en så ekspansiv produktplan som KGM nå lanserer, vil dette spekteret av modeller passe det norske bilmarkedet godt. Det er ingen tvil om at KGM mener alvor med denne storsatsingen, legger han til.

Forrige uke bekreftet KGM Norge lanseringen av fire nye elektriske kjøretøy i nær fremtid, og besøkende på arrangementet fikk se produksjonsmodeller og konseptutgaver av de kommende nyhetene.

KGM avduket blant annet Torres i elektrisk utgave med navnet Torres EVX, og kan endelig lette på sløret med mer informasjon om den nye SUV-en. Torres EVX er en romslig SUV med god plassutnyttelse og et tøft offroad-design. Bilen er 4,7 meter lang. Den kommer med en 73,4 kW batteripakke, og er forventet å levere en rekkevidde fra 420-500 km (WLTP). Interiøret består blant annet av en stor, dobbel panoramaskjerm. Prisen på Torres EVX vil bli bekreftet i Q3/Q4.

-Torres EVX er som skapt for norske bilkjøpere. Vi venter at denne vil komme til Norge mot slutten av året, legger Dokken til.

Besøkende på arrangementet fikk også se flere konseptmodeller som vil komme for salg i løpet av de neste to årene - O100, F100 og KR10.

Man fikk blant annet se konseptmodellen O100 - en ny elektrisk pickup med firehjulstrekk.

F100 er en stor elektrisk SUV, som også ble lansert som konseptmodell i natt norsk tid. Bilen vil utformes med et futuristisk design, noe som blant annet kommer frem i frontlyktene, som er basert på såkalte “lysblokker”.

I tillegg lanserte de konseptmodellen KR10, en mellomstor elektrisk SUV med retro-design.

Frank Dunvold, CEO i RSA Group, er også på plass i Seoul, sammen med Mr. Kwak, eier av KG Group, og Mr. Jeong, president i KGM.

-Det er ingen tvil om at KGM nå virkelig markerer starten på en ny æra. Introduksjonen av disse modellene, samt den nye 4x4 EV-plattformen, vil legge grunnlaget for at KGM vil bli svært en konkurransedyktig aktør på det skandinaviske bilmarkedet, sier Dunvold.

KGM viste frem sin nye 4x4 EV-plattform under Seoul Mobility Show. Plattformen er utstyrt med to motorer, og kan veksle mellom to- og firehjulsdrift, avhengig av hvilke kjøreforhold man befinner seg i.

Den effektive cellekonfigurasjonen i batteristrukturen gir bedre plass innvendig. Plattformen er ventet å komme med ladehastighet over 300 kW senere, men her gjenstår lokal testing før endelige spesifikasjoner er klare.

Om KGM

Bilmerket SsangYong er det eldste bilmerket i Sør-Korea, og ble etablert i 1954. Dette er en av de tre store bilprodusentene i Sør-Korea. Nå etter navnendringen er bilmerket kjent som KGM. Selskapet har i siden 1980-tallet utviklet firehjulsdrevne kjøretøy, og er kjent for innovativ teknologi og god kvalitet. KG Mobility eies i dag av industrigiganten KG Group.

Bilmerket har omfattende distribusjon i Europa og resten av verden, og driver nå virksomhet i 126 land.

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 12 land, og er den offisielle distributøren av KGM i Norge, Sverige og Danmark. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Siden oppstarten har mobilitet og transport vært utgangspunktet gjennom alle selskapets faser.

RSA har i dag hovedkontor i Drammen, og har i tillegg veletablerte kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Polen og Tyskland. RSA har allerede bygget opp et store forhandlernettverk som strekker seg over hele Nord-Europa med merkene Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD og JAC.

Last ned bilde
Steinar Dokken er på plass i Seoul. Her avbildet med Torres EVX.
Konseptmodellen KR10
KG Mobility sin nye 4x4 EV-plattform
KG Mobility sin nye 4x4 EV-plattform
Last ned bilde
Frank Dunvold i samtale  med Mr. Kwak (eier av KG Group) og Mr. Jeong (president i KG Mobility).
Frank Dunvold i samtale med Mr. Kwak (eier av KG Group) og Mr. Jeong (president i KG Mobility).
Frank Dunvold og Mr. Jeong, president i KG Mobility
Last ned bilde
Konseptmodellen av futuristiske F100.
Last ned bilde
Konseptmodellen av O100 - ny elektrisk pickup med firehjulstrekk.
O100
F100
Last ned bilde
Mr. Jeong (president i KG Mobility), Frank Dunvold (CEO i RSA), Petter Nordesjö (salgssjef i KG Mobility Sverige), Steinar Dokken (salgssjef i KG Mobility Norge) og Espen Kristofferen (Commercial Director New Energy Vehicles i RSA).