RSARSA

RSA blir norsk importør for BYD (felles pressemelding)

RSA skal representere BYD på salg, service og deler for full-elektriske BYD Tang og elektriske varebiler i Norge.
BYD Tang

BYD Europe utvider sitt tilbud av elektriske kjøretøy i Europa, ved å utpeke den skandinaviske bilimportøren og forhandleren RSA som importør i Norge.

RSA blir importør for BYD elektriske personbiler i Norge, som det første markedet i Europa, og importør for elektriske varebiler og nyttekjøretøy fra BYD.

For å tilby en omfattende og komplett kundeopplevelse har BYD og RSA utviklet en komplett strategi for bilsalg, ettermarked og delesalg for et bredt utvalg av nye produkter. Det første produktet ut er den nye full-elektriske SUV-en BYD Tang i tillegg til en varebil, en 7,5 t lett lastebil, en 19 t lastebil og en terminal-traktor. Alle er 100% utslippsfrie, full-elektriske kjøretøy med batteriteknologi fra BYD.

- Vi er glade for å kunne annonsere starten på et spennende samarbeid mellom våre to selskaper, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA. - Historien til BYD er utrolig, og forskjellig fra alle andre produsenter. BYD er det eneste “ekte” mobilitetsselskapet på markedet som produserer innovativ batteriteknologi, så vel som batterielektriske kjøretøy som personbiler, varebiler, lastebiler, busser og Skyrail/monorail-løsninger.

- RSA har vært i dialog med BYD siden 2014. Etter å ha hørt merkets ambisiøse planer for personbiler, varebiler og e-Trucks-utvalget, er det tydelig at BYD er et merke som perfekt møter den økende etterspørselen etter rene, null-utslippskjøretøy. Norge er verdens mest elektrifiserte bilmarked, BYD er et perfekt merke for oss, og vi ser frem til å utvikle dette spennende samarbeidet videre, sier Dunvold.

Isbrand Ho, Managing Director i BYD Europe, legger til dette om samarbeidet:
- RSA er en av de mest erfarne bilimportørene i regionen, med et godt rykte for å bygge opp vinnende merkevarer. De har også infrastrukturen til å yte god kundeservice og gi kundene den beste merkevare-opplevelsen. Vår strategi er å tilby europeiske bilkjøpere et komplett tilbud av null-utslippskjøretøy. På samme måte som vår eBus-divisjon har etablert et godt rykte når det kommer til kvalitet og ytelse, skal vi gjøre dette også for personbiler, varebiler og lastebiler. Dette er en utrolig spennende tid i BYD sin historie, og vi er glade for at RSA blir med oss på denne reisen.

Den full-elektriske SUV-en BYD Tang med firehjulstrekk leverer imponerende 520 km rekkevidde, og er allerede en av verdens meste solgte bilmodeller som plugin-hybrid. Den full-elektriske versjonen blir spydspissen i BYD sine vekstambisjoner i Europa.

Lanseringen i Norge viser BYD sine intensjoner for å introdusere null-utslippsbiler til et bredt utvalg av europeiske markeder. I november 2019 annonserte BYD sine planer for å tilby elektriske lastebiler i Europa innen utgangen av 2020, med merkekjennskap som nyter godt av firmaets allerede veletablerte tilstedeværelse i flere europeiske bussmarkeder.

Med over et kvart århundres erfaring fra batteriutvikling, er BYD nå en av verdens ledende produsenter av batterielektriske kjøretøy. BYD har solgt over 750.000 biler i året, og har vært verdens største produsent av ladbare biler seks år på rad.

Det globale salget av BYD sine elektriske varebiler og lastebiler har økt år for år siden introduksjonen i 2013. I Europa har BYD solgt over 1.300 eBusser i alle store markeder på kontinentet.

####

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av de største privateide selskapene i Kina. Siden stiftelsen i 1995, har selskapet raskt utviklet ekspertise i oppladbare batterier, og har blitt en tydelig stemme innen bærekraftig utvikling. BYD har utvidet sin tilstedeværelse i det globale markedet for fornybare energiløsninger, med over 50 land og regioner. Med Zero Emissions Energy Ecosystem, som består av rimelig solkraft, løsninger for energilagring og klasseledende elektriske transportløsninger, har BYD utviklet seg til å bli bransjeledende i energi- og transportsektoren. BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen. Mer informasjon om selskapet finnes på http://www.byd.com.

RSA er en skandinavisk bilimportør med en egen forhandlerkjede basert i Norge, med historie tilbake til 1936.

RSA er et økonomisk solid, privateid selskap, med betydelig erfaring i å bygge opp merkevarer i det norske markedet. Gjennom denne avtalen tar selskapet nå et neste skritt inn i fremtidens bildistribusjon, med et spennende full-elektrisk tilbud av eksisterende og nye modeller fra BYD.

Mer informasjon om selskapet på https://www.rsa.no