RSA blir importør for KGM i tre land

Nytt navn, nye eiere, nye modeller - alt blir nytt når bilmerket SsangYong denne uken ble lansert i helt ny drakt. Timingen er perfekt når RSA i dag kan slippe nyheten om at de nå har signert avtale om å bli importør for det sør-koreanske bilmerket i Norge, Sverige og Danmark.
Torres EVX kommer nå i elektrisk utgave.

Sørkoreansk bilindustri har siden 90-tallet tatt det globale bilmarkedet med storm med merkene Kia, Hyundai og SsangYong.

Industrikjempen KG Group kjøpte i fjor opp SsangYong. KG Group er et koreansk konglomerat med enorme økonomiske muskler, som eier en lang rekke selskaper innen blant annet stålindustri, kjemikalier, mediebransjen, fintech, retail, fornybar energi, logistikk – for å nevne noe. De nye eierne lanserer nå bilmerket i helt ny drakt.

Onsdag denne uken offentligjorde KG Group at SsangYong bytter navn til KGM, og biler fremover vil selges under navnet KGM. Navnebyttet symboliserer starten på en ny æra for bilmerket.

Bilmerket har omfattende distribusjon i Europa og resten av verden, og driver nå virksomhet i 126 land.

Nå bekrefter RSA at de har signert avtale med KG Group om å starte opp som importør av bilmerket i Norge, Sverige og Danmark.

Frank Dunvold, CEO i RSA Group, er glad for å kunne annonsere starten på et spennende samarbeid.

-I samarbeid med KGM er tidspunktet for den skandinaviske lanseringen lagt samtidig med KG Group sin offentliggjøring av en svært ekspansiv produktplan og navnebytte.

Han forteller at de har store forventninger til samarbeidet.

-Vi ser frem til å starte som importør for et sør-koreansk bilmerke, ettersom landet har vist en enorm styrke og stor suksess som bilprodusent. Nå er vi klare til å lansere KGM i helt ny drakt for det skandinaviske bilmarkedet. KG Group har ekstremt offensive og ekspansive planer for tiden som kommer, og vi gleder oss til å ta fatt på dette. Vi har store ambisjoner for samarbeidet, sier han.

Ekspansiv produktplan og digital satsing

KGM har også ambisjoner om å bli konkurransedyktig i det globale bilmarkedet gjennom online tilkobling og utvikling av SDV (Software Defined Vehicle) basert på integrasjon av OTA og autonom kjøring.

Steinar Dokken er sjef for KGM i Norge, og forteller at RSA kommer til å representere KGM som en tradisjonell importør, og vil umiddelbart bygge opp et forhandlernettverk for både bilsalg, ettermarked og delesalg i alle tre landene. Samtidig vil digitale og sosiale plattformer være en sentral del av den fremtidige satsingen.

KGM og RSA planlegger lanseringen en rekke nye bilmodeller - både elektriske og fossildrevne. I nær fremtid lanseres fire nye kjøretøy; en mellomstor elektrisk pickup, en elektrisk SUV i full størrelse, en kompakt elektrisk SUV og Torres EVX i elektrisk utgave.

I tillegg vil KGM videreutvikle tradisjonelle modeller som Rexton (SUV) og pickupen Musso Grand, som har vært sentrale i SsangYong sin portefølje. Begge modellene vil lanseres i helt ny utgave i løpet av sommeren.

Besøk www.kg-mobility.no

Om KGM

Bilmerket SsangYong ble etablert i 1954, og er en av de tre store bilprodusentene i Sør-Korea. I dag er bilmerket kjent som KG Mobility. Selskapet har i siden 1980-tallet utviklet firehjulsdrevne kjøretøy, og er kjent for innovativ teknologi og god kvalitet. KG Mobility eies i dag av industrigiganten KG Group.

RSA er en nord-europeisk bilimportør i 12 land, og er den offisielle distributøren av KGM Mobility i Norge, Sverige og Danmark. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i mange markeder. Siden oppstarten har mobilitet og transport vært utgangspunktet gjennom alle selskapets faser.

RSA har i dag hovedkontor i Drammen, og har i tillegg veletablerte kontorer i Sverige, Danmark, Finland, Polen og Tyskland. RSA har allerede bygget opp et store forhandlernettverk som strekker seg over hele Nord-Europa med merkene Suzuki, Isuzu, Maxus, BYD og JAC.

Torres EVX kommer nå i elektrisk utgave.