RS-ytelser i innovativ innpakning: Nye Audi RS 7 Sportback

På bilutstillingen i Frankfurt (IAA) presenterer Audi Sport GmbH den nye RS 7 Sportback, en femseter med ekstra bred fremtoning, som også har økte ytelser og bedre effektivitet takket være mildhybridsystem.
  • Ny høyytelsesversjon av A7 Sportback, den første med breddet karosseri
  • Slående utseende, og praktisk i daglig bruk: coupéaktig grand tourer-design
  • V8 twinturbo: 4.0 TFSI med mildhybrid: Effekt forenes med effektivitet
  • 441 kW (600 hk), 800 Nm, og 0 – 100 km/h på bare 3,6 sekunder
  • Kommer på markedet mot slutten av 2019

– RS7 Sportback er vår tolkning av en femdørs «performance-coupé» med grand tourer-design, sier Oliver Hoffmann, direktør ved Audi Sport GmbH. – Med forbedringer som gjør den enda mer egnet for daglig bruk, pluss de utrolige ytelsene, har vi her et enestående stykke sportsredskap for kunder som liker at bilene har et slående design.

Innovativt: utvendig design

Nye Audi RS 7 Sportback ligger lavt mot bakken. De svulmende hjulhusene understreker den sportslige naturen til høytelsesbilen fra Audi Sport. Bredden er ingen illusjon: Hjulhusene er 40 millimeter videre på hver side i forhold til Audi A7 Sportback. Nye RS 7 Sportback deler de coupéaktige linjene med basismodellen, men bare fire områder er like – panseret, taket, fordørene og bakluka.

Fronten til nye RS 7 Sportback preges av en tredimensjonal Singelframe-grill uten noen kontrastramme. Den RS-spesifikke bilkubestrukturen er i sort høyglans. I kombinasjon med en lavere og beredere geometri, forsterkes det atletiske uttrykket til RS 7 Sportback. Store luftinntak og vertikale finner i sort høyglans understreker den aggressive stylingen.

Sideprofilen domineres av skarpt definerte linjer og kurvede overflater, som veltrente muskler. En lav skulderlinje trekker det visuelle tyngdepunktet nedover, mens vinduslinjen stiger bakover, og gir en fornemmelse av dynamikk, også når bilen står stille. De RS-spesifikke kanalskjørtene med sorte innlegg understreker inntrykket.

Den kurvede karosseriavslutningen og lysstripen som binder sammen baklysene er en av de definerende detaljene for RS7 Sportback. I hastigheter over 100 km/h heves en spoiler fra bakluken. RS-eksosanlegget, med store, ovale enderør i chrome, sitter under en RS-spesifikk støtfanger med diffuser og designelementer i sort høyglans.

V8-kraft: motoren

4.0 TFSI-motoren i nye Audi RS 7 Sportback yter 441 kW (600 hk) og 800 Nm dreiemoment, som levers mellom 2050 og 4500 o/min. Takket være 48 volt elektrisk anlegg kombinerer twinturbo V8-motoren maksimal effekt med høy effektivitet. En beltedrevet generator er hjertet i mildhybridsystemet (MHEV). Med en effekt på opptil 12 kW kan energi gjenvinnes og lagres i litium-ion batteriet ved gasslipp og lette oppbremsinger.

Dersom sjåføren tar foten av gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/h, velger styresystemet ett av to, avhengig av kjøresituasjonen: Enten regenereres energi, eller så kan bilen seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått. Beltegeneratoren starter motoren igjen så snart gasspedalen berøres. MHEV-teknologien muliggjør også start-topp-funksjon i hastigheter opp til 22 km/h. I en reell kjøresituasjon er drivstoffbesparelsen opp mot 0,8 liter per 100 km.

«Cylinder on demand»-systemet (COD) bidrar også til redusert drivstofforbruk. Ved lave belastninger i høye gir deaktiveres sylinder nr. 2, 3, 5, og 8 ved å slå av drivstoffinnsprøytning og tenning, og lukke inntak- og eksosventilene. I drift som firesylindret blir belastningen per sylinder høyere, noe som gjør at de arbeider i et driftsområde med høyere effektivitet. De fire deaktiverte sylindrene roterer med nær null tap, siden de opptrer som gassfjærer. Men idet sjåføren trår på gasspedalen, aktiveres alle sylindre igjen umiddelbart.

Selv med all denne spareteknologien, leverer 4.0 TFSI-motoren en sportslig og fyldig V8-lyd. Føreren kan også påvirke motorlyden med sine valg i «Audi drive select». RS-sportseksosen med sorte enderør sørger for maksimal lydopplevelse. I RS1- og RS2-modus kan sjåføren tilpasse lyden helt etter egne ønsker

En åttetrinns tiptronic-girkasse med optimerte vekslingstider og en ny «Launch Control» leverer kreftene fra 4.0 TFSI-motoren til det permanente firehjulstrekket – quattro. Kraftfordelingen foran/ bak er 40:60 via en mekanisk senterdifferensial. Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70% kan sendes til forhjulene, mens hele 85% av kreftene kan levers til bakhjulene.

«Torque control» for hvert enkelt hjul gir sikre og agile kjøreegenskaper i nye RS 7 Sportback. I svinger bremses innerhjul med redusert last lett, like før de ellers ville begynt å spinne. I tilvalgene «dynamic package» og «dynamic package plus» får du også quattro sport differensial bak, som aktivt fordeler drivkreftene mellom bakhjulene, og ytterligere forbedrer grep, stabilitet og dynamikk.

Agilitet som standard: understellet

I nye RS 7 Sportback er for- og bakakselen femlinkskonstruksjoner som håndterer kreftene i langs- og sideretning separat. I stag og hjelperammer er det utstrakt bruk av aluminium. Sporvidden foran er 1 668 mm, bak er den 1 650 mm.

«RS adaptive air suspension» er standard, der den dynamiske dempingen er tunet spesielt for RS. Takket være nye luftfjæringsmoduler med 50% høyere fjærstivhet tillattes for første gang en toppfart på 305 km/h – da med tilvalget «dynamic package plus». Understellet kan sette i flere ulike modus, og inkluderer automatisk høydejustering.

Karosseriet på nye RS 7 Sportback er i utgangspunktet 20 mm lavere enn en Audi A7 Sportback med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/h senkes bilen ytterligere 10 mm. Et «lift mode» kan derimot heve bilen 20 mm igjen i lave hastigheter. Spennvidden i RS-understellet gir sjåføren fritt valg mellom langturskomfort og maksimale kjøreegenskaper.

I praksis gir det enda bedre kjøreegenskaper – RS 7 Sportback ligger som klistret til veien. Den nye dempergenerasjonen med integrert reguleringsventil gir også mer merkbare skiller mellom de individuelle modusene i «Audi drive select».

Nye RS 7 Sportbak levers med sportslig progressiv styring med en direkte utveksling som standard. Returkreftene øker med økt styreutslag for å gi sjåføren presis styrefølelse (feedback). Den nyutviklede styreservoen sørger for å gi føreren god kontakt med underlaget.

Som tilvalg, i enten «dynamic package» eller «dynamic package plus», kan RS 7 Sportback levers med «dynamic all-whell steering». Den kombinerer en dynamisk styreutveksling foran, som endrer utvekslingen i uendelig små trinn, med styring også av bakhjulene. I lave hastigheter kan bakhjulene styre så mye som fem grader i motsatt retning av forhjulene, noe som reduserer svingradiusen med en hel meter, og gjør RS 7 Sportback mer letthåndterlig i både bytrafikk og hårnålsvinger. I høyere hastigheter styrer bakhjulene inntil to grader i samme retning som forhjulene, noe som øker stabiliteten – spesielt ved raske sporskift.

Føreren kan velge mellom seks ulike kjøremoduser i «Audi Drive select». To av dem, RS1- og RS2-modus, kan konfigureres individuelt, og aktiveres med en dedikert «RS-MODE»-knapp på rattet. «Audi drive select»-systemet påvirker motorstyringen, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget. RS2-modus har dessuten som spesifikk oppgave å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC), bare med å trykke på en knapp (sportsmodus). ESC kan også slåes helt av.

Nye RS 7 Sportback har 21-tommers aluminiumsfelger i 10-ekers design som standard. Dekkstørrelsen er da 275/35. En RS-spesifikk 22-tommersfelg med fem eiker og 285/30-dekk kan leveres som ekstrautstyr, i flere utførelser. Standardbremsene har sorte kalippere, og ventilerte stålskiver om måler 420 mm foran og 370 mm bak. Røde kalippere kan levers som tilvalg. «RS ceramic brakes» kan også leveres, og da med kalippere lakkert i grått, rødt eller blått. De måler 440 mm foran og 370 mm bak, og veier hele 34 kg mindre enn bremsesystemet i stål. Dermed reduseres den uavfjærede vekten betydelig.

Sporty og futuristisk: interiøret

Det nyskapende og førerorienterte interiøret understreker den sportslige karakteren til RS 7 Sportback. De horisontale linjene og den tredimensjonale strukturen gjør at instrumentpanelene virker lette og slanke. Det heldigitale brukergrensesnittet harmonerer med de klare, sorte panelflatene. MMI-systemets displayer er nesten usynlig innlemmet i arkitekturen.

«RS Monitor»-visningen gir føreren mulighet til å få overblikk over temperaturer og aktuelle kjøreparametere som for eksempel dekktrykk og dekktemperatur i det øvre displayet. I «Audi virtual cockpit» vil også en spesiell RS-visning gi informasjon som dreiemoment, levert effekt, motoroljetemperatur, turbotrykk, rundetider, akselerasjonsmålinger og g-krefter. En girskiftindikator varsler også føreren om når turtallsperren nærmer seg. Velges «head-up-display», kan også RS-spesifikk informasjon vises der.

Sportsrattet er i helperforert skinn, med flat underside. De nye, store RS-hendlene for manuelle girskift er laget i aluminium. RS- og RS 7-logoer dekorerer ratt, seter og de bakbelyste innstegslistene. Audi Sport-emblemet projiseres på bakken når dørene åpnes.

Sportsseter i sort nappa-lær/ alcantara er standard. Som tilvalg kan RS-setene levers i perforert valcona-lær, som for første gang også gir mulighet for seteventilasjon. To RS-designpakker – rød eller grå – gir ekstra farge og sportslig touch til interiøret. Med dette tilvalget levers ratt, girhåndtaket og kneputene i alcantara med kontrastsøm.

For første gang tilbyr Audi Sport en femdørs grand tourer med tre sitteplasser bak. En sportslig firesetersversjon, med to sitteplasser i baksetet, er fremdeles tilgjengelig som tilvalg. Bagasjerommet har et volum på 535 liter, som kan økes til 1390 liter ved å felle baksetet. Motorisert bakluke er standard.

Det beste utstyret: infotainment, assistentsystemer, farger og materialer

Nye RS 7 Sportback blir levert med omfattende komfortutstyr, connectivity og førerassistentsystemer. På denne måten kombineres kompromissløs sportslighet med uavgrenset langturskomfort. Mer enn 30 assistentsystemer er tilgjengelig, inkludert «adaptive cruise assist», «intersection assist», «lane change warning», «curb warning», og kamerasystem med 360-graders visning.

Lakksortimentet til nye RS 7 Sportback inneholder 13 farger, inkludert de to RS-spesifikke fargene «Nardo gray» og «Sebring black». Både krystall-effekt og fem matte nyanser kan velges. Speilhusene er sorte som standard, men kan også levers i bilens farge – eller i matt aluminium. Audi-ringene og RS-logoene kan om ønskelig levers i sort. «Audi exclusive range» tilbyr i tillegg et rikholdig utvalg av spesialtilpasninger.

Nye Audi RS 7 Sportback kommer på markedet mot slutten av 2019.