Røykvarslerens dag: Innlendinger er sjekkemestere

En røykvarsler kan redde liv, men den varer ikke evig. 1 av 5 nordmenn burde sjekke røykvarsleren bedre. Innlendinger er best når det gjelder å ha kontroll på røykvarsleren sin. 1. desember er det røykvarslerens dag.

Tallene kommer frem i en fersk undersøkelse Respons analyse har gjennomført på vegne av Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1*.

I Innlandet svarer 85 prosent at de har full kontroll på at røykvarsleren fungerer som den skal. Det er mer enn i noen annen landsdel. Snittet i Norge er 80 prosent.

Test røykvarsleren en gang i måneden

– De fleste røykvarslere har en holdbarhet på omtrent ti år. Da virker den dårligere, og vil etter hvert slutte å fungere, sier forsikringssjef Kjetil Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

Det kan bli fatalt når vi snart går inn i adventstiden. Desember er måneden med flest branner i norske hjem.

– Gjør det til en vane å teste røykvarsleren én gang i måneden. Hold inne testknappen til det begynner å pipe. Jevnlig rengjøring er også viktig for at røykvarsleren skal fungere. Og skift batteri minst en gang i året. Røykvarslerens dag 1. desember kan være et godt tidspunkt for å huske batteriskiftet, sier Nyborg.

Lite kontroll på brannslukkeren – Innlendinger noe bedre
Når det gjelder holdbarheten på brannslukkingsapparatet, oppgir halvparten av alle nordmenn at de ikke har kontroll, eller burde sjekket bedre. I Innlandet står det noe bedre til, der svarer en tredjedel at de ikke har kontroll.

– Det er bekymringsfullt at så mange nordmenn dropper den viktige sjekken av brannslukkeren. Branner representerer de mest alvorlige skadene i hjemmet, og i verste fall kan liv gå tapt. Gjør det til en vane å sjekke brannslukkingsapparatet samtidig som du tester røykvarsleren, sier Nyborg.

Slik sjekker du brannslukkingsapparatet:

• Én gang i året bør du vende slukkeren opp ned og legge øret inntil. Lytt etter lyden av pulver som sildrer nedover. I tillegg bør du sjekke at pilen står på grønt og at plomberingen er intakt.
  • Husk at det skal være minst én brannslukker i hver boenhet – helst plassert nær soverommene.

Forsikringsbransjen har de siste tre årene registrert over 80.000 branner, sot og røykskader i norske hjem, til en samlet estimert erstatning på godt over 6,5 milliarder kroner. Brannskader er også blant de dyreste skadene Fremtind registrerer. I snitt koster en brannskade nær 130 000 kroner.

*Om undersøkelsen:
Gjennomført av Respons analyse på vegne av SpareBank 1´s forsikringsselskap Fremtind. 1149 respondenter over hele landet. I Innlandet er antall respondenter 98.