Bookis

Royalties til forfattere på salg av brukte bøker: – Overveldende resultater!

Nettbokhandelen Bookis lanserte for to uker siden en løsning som gir bokleserne anledning til å støtte forfatterne med royalties. Resultatet er overraskende, selv for gründerne.
De to gründerne er strålende fornøyd med at både kjøpere og selgere av brukte bøker er positive til å frivillig gi forfatterne royalties. Willumsen til venstre. Foto: Bookis

– Selgerne og kjøperne hos oss den siste uke har bidratt til at det er like lukrativt for forfatterne å selge brukte bøker som nye. Det viser at det rett og slett er rart at forlagene enda ikke har vurdert potensialet i bærekraft og sirkulærøkonomi, sier gründer og fortsetter.

– På bøkene det gis Royalties er snittet 54 kroner når man legger sammen det både kjøper og selger har gitt.  En forfatter får normalt 53 kroner i Royalties når en innbundet bok blir solgt ny til 399 kroner. På en ny pocketbok ligger Royalties mellom fem og ti kroner.

Enkel og automatisert salgs prosess

Bookis ble lansert i 2017, og passerte nylig over 100.000 brukere. Her finner du verdens største utvalg av norske titler – og både nye og brukte bøker. Årlig blir det kjøpt over 31 millioner bøker hvert år i Norge, men få bøker selges brukt.

– Vi har hatt stor forståelse for at en del forfattere er bekymret for at bruktboksalget ikke gir inntekter til dem i form av royalties. Det gjelder nok spesielt nyere bøker. Vi har derfor funnet en løsning som vi mener vil gjøre bruktmarkedet mer attraktivt også for forfatterne, sier Arne-Morten Willumsen, medgründer og daglig leder av Bookis.

Han mener tiltaket er viktig av flere årsaker.

– Vi må alle jobbe for en mer sirkulærøkonomi og gjenbruk. Bøkene i bokhyller og pappesker rundt omkring i de tusen hjem fortjener flere lesere. Leserne er opptatt av dette, vi er opptatt av dette – og vi er også sikre på at forfattere flest er opptatt av dette. Men da må det lønne seg også for dem. Det gjør det ikke gjort før nå, sier Willumsen.

– Bør være like attraktivt å selge brukt

For to uker siden fikk både kjøpere og selgere av bøker mulighet til å gi royalties til norske forfattere. Dette gjaldt kun bøker som ble omsatt på Bookis.

– Hvor mye hver enkelt velger å gi er frivillig, men fordi det skjer titusener av transaksjoner på Bookis hver eneste måned er potensialet stort. Basert på tilbakemeldinger fra våre bokelskere vet vi at dette er noe mange vil glede seg over. Det vil gi en ekstra motivasjon til å kjøpe og selge brukt, sier han.

Bookis har utviklet et automatisert system, som gjør transaksjonen sømløs i kjøpsprosessen. Videre vil det bli en årlig utbetaling, hvor forfatteren må logge seg inn på Bookis og identifisere seg for å få tilgang til sine, og sine medforfatteres, royalties.

– Ideelt sett bør det være like attraktivt for en forfatter å selge en brukt bok som en ny. Vi har stor tro på at det vi nå gjør er et stort steg på veien for å bidra til dette. Vi håndterer allerede tusenvis av utbetalinger til selgere månedlig. Vår løsning for forfattere bygger bare videre på en allerede trygg og enkel løsning for sirkulærøkonomi.

Bokbransjen brenner 1000 tonn nye bøker hvert år

– Også forlagene og bokbransjen har et fotavtrykk i miljøet som kan bli betydelig bedre. Tall fra 2018 viser at forlagene årlig kaster eller brenner cirka 1000 tonn nye bøker, og dette går som restavfall på grunn av bokpermene. Det er over to millioner uleste bøker hvert år. I tillegg kommer trykking i utlandet, frakt med lastebil, container eller skip, sier Willumsen.

– Det handler ikke om å ville den fysiske boken til livs, den lever i beste velgående. Men det handler om å dele flest mulig av de bøkene som allerede sirkulerer i markedet, fremfor å produsere flere enn nødvendig. Bruktboksalget for skjønnlitterærere bøker ligger på rundt to prosent i Norge. Det sier litt om potensialet. Og det er jo ikke slik at innholdet forringes dess flere som leser boken, sier han.

Kritisk til forlagsmakten
Bookis har fra dag én vært tydelig på at maktfordelingen i bokbransjen er skjev, og at forlags-oligopolet har for mye makt.

– I dag tjener forlagene mye, og forfatterne for lite, til tross for at det er forfatterne og leserne som er verdiskaperne. Det er rett og slett feil i våre øyne. Det er en ujevn maktbalanse i bokbransjen som vi vil til livs. Selvsagt finnes det unntak, men de færreste tjener godt på å være forfatter, sier Arne-Morten Willumsen.

Han understreker at innføringen av royalties kun er et første skritt på veien mot å gi både leserne og forfatterne mer makt i bransjen, noe som igjen gir bedre bøker og større mangfold av leseopplevelser.

– Å gi royalties er ett virkemiddel, kampen stopper ikke her. Vi jobber langsiktig. Planen er å utvide til utenlandske forfattere i 2021, og også innføre royalties i Sverige, sier gründeren.

Arne-Morten WillumsenCEO

Lederutdannet i Hæren, og økonomiutdannet i internettbokhandelens krybbe - Seattle. Arne-Morten har siden studiene jobbet som finansanalytiker innen filmindustrien i USA, finansrådgiver innen private banking, og senere som CFO innen logistikk og transportbransjen. Underholdningsmedier har alltid vært en interesse, og bøker er en viktig kilde til inspirasjon.

Tel:+47 969 75 508amw@bookis.com

Lasse BrurokCOO

Lederutdannet i Hæren hvor han gikk befalsskolen i Panserbataljonen sammen med Arne-Morten. Han har også en bachelor i ledelse og organisasjonsutvikling fra Høgskolen i Innlandet. Lasse jobbet som offiser i Hæren i åtte år, hvor de fem siste årene var som operasjonsoffiser. Lasse har også drevet med street art siden 2006.

Tel:+47 473 02 120lasse@bookis.com

Bilder

Om Bookis

Bookis

Bookis en er ny norsk nettbokhandel for kjøp og salg av bøker. I tillegg til å kunne kjøpe nye bøker, kan du med Bookis raskt og enkelt selge dine brukte bøker, få betalt og sende bøkene til kjøperen rett fra ditt hjem.

Bookis er utviklet av et ungt gründerteam, med mål om å være best på kundeopplevelse og teknologi i bransjen. Det viktigste for oss er å gjøre det enkelt å kjøpe og selge bøker, uavhengig av om du besøker oss fra mobilen eller surfer på PC’en.

På Bookis finner du over 1.1 millioner ulike titler innenfor ulike kategorier. I tillegg til skjønnlitteratur, faktabøker og barnebøker finner du et stort utvalg av skolebøker, fagbøker og bøker til høyere utdanning.

Følg pressemeldinger fra Bookis

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bookis på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bookis