CLTRe

Roser ekstraordinære tiltak for kompetanseheving

Alle fylker har nå utlyst tilskudd til bedriftsintern opplæring og kompetanseheving i selskaper som er i en krevende situasjon etter koronautbruddet. Blant annet gis det støtte til digital opplæring. – De fleste norske selskaper trenger et sikkerhetsløft nå, sier daglig leder Kai Roer i sikkerhetsselskapet CLTRe.

TRENGER KOMPETANSELØFT: – Bevisstheten rundt de ulike kriminelle handlingene er svært ulik, og mange virksomheter trenger et kompetanseløft. Det er gledelig at fylkeskommunene anerkjenner dette behovet, sier daglig leder Kai Roer i sikkerhetsselskapet CLTRe. Foto: Katrine Lunke

Ved årsskiftet ble tilskuddsordningen for bedriftsintern opplæring flyttet fra NAV til fylkeskommunene. I forbindelse med at mange selskaper nå har fått arbeidsdagen endret med nye utfordringer, gis det ekstraordinær støtte til bedriftsintern opplæring over hele landet.

Støtteordningene favner bredt. Støtten skal bedre konkurransekraften til små og mellomstore virksomheter gjennom å bidra til kompetanseheving internt. Enten det er økt bruk av data og bedring av den digitale kompetansen, eller det er innovasjon og utviklingsarbeid.

– Mange trenger et kompetanseløft

– Ved å flytte arbeidsplassene hjem har norsker bedrifter økt risikoen for datakriminalitet betraktelig. Bevisstheten rundt de ulike kriminelle handlingene er svært ulik, og mange virksomheter trenger et kompetanseløft. Det er gledelig at fylkeskommunene anerkjenner dette behovet gjennom ordningen, sier daglig leder Kai Roer i sikkerhetsselskapet CLTRe, som eies av IT-konsernet KnowBe4.

Roer mener selskaper ofte bruker lang tid på å beslutte programmer for digital kompetanseheving, men tror de fylkesvise tilbudene vil øke motivasjonen.

En av bedriftene som nå tilbyr ulike former for trening er Watchcom Security Group. De leverer sikkerhetsovervåkning, sikkerhetstester og kursing til norske selskaper, og er sammen med sin majoritetseier Combitech Nordens ledende konsulentselskap innen cyber security.

Økt etterspørsel etter sikkerhetskompetanse

Som Nordens ledende leverandør av sikkerhetstjenester, ser Watchcom nå en økt etterspørsel etter sikkerhetskompetanse.

– Med den kraftige økningen av hjemmekontor, følger også behovet for at ansatte er ekstra oppmerksomme. En slik tilskuddsordning vil bidra sterkt til å hjelpe bedrifter i å heve sin sikkerhetskompetanse. Det er spesielt viktig at ansatte får god og riktig opplæring i hvilke trusler som finnes når man arbeider hjemmefra, og vi oppfordrer derfor norske virksomheter til å ta grep, og bruke dette koronatiltaket aktivt, sier han.

Fylkene har informasjon om sitt tilbud på nettet og søknadene går gjennom regionsforvaltning.no.

Daglig leder i CLTRe

Tormod Fjellgård
Markedssjef i Watchcom
E-post: tormod.fjellgard@watchcom.no

FORSVARSLINJE: – Vi erfarer, fra lignende sikkerhetskulturprosjekter, at bevisstgjøring av ansatte er en svært viktig del av en virksomhets forsvarslinje, sier markedssjef Tormod Fjellgård i Watchcom. Foto: Watchcom

Om CLTRe

CLTRe

Følg saker fra CLTRe

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra CLTRe på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra CLTRe