Risiko-adferd irriterer oss mest i trafikken

Farlige forbikjøringer, manglende blinklys og mobilbruk topper listen over ting vi irriterer oss over i trafikken, viser en fersk undersøkelse utført av TNS Kantar for medlemsorganisasjonen NAF. - Denne typen kjøring er ikke bare irriterende for andre i trafikken, den er også trafikkfarlig, sier senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, Nils Sødal.

Gjengangeren i hva som irriterer mest er rett og slett andre bilisters risikokjøring. Det som oppleves som farlig er bilistene ganske samstemte om. (Foto: NAF)

En av tre irriterer seg over mobilbruk, nær halvparten svarer at manglende bruk av blinklys er et irritasjonsmoment, og på topp finner vi farlige forbikjøringer som hele 58 prosent finner irriterende.

- Det er andre bilisters farlige kjøring som får det til å boble av irritasjon, kommenterer Sødal.

Litt overraskende er det at hverken fotgjengere som går på rødt, syklister eller elbiler i kollektivfeltet er noe særlig kilde til frustrasjon i trafikken. Derimot er manglende avstand til bilen foran, råkjøring og kjøring under fartsgrensen noe som vil utløse irritasjon hos andre på veien.

- Gjengangeren i hva som irriterer mest er rett og slett andre bilisters risikokjøring. Det som oppleves som farlig er bilistene ganske samstemte om, sier NAF-rådgiveren.

Han har noen gode råd til bilister på vei til eller fra vinterferie i disse dager:

- Bilen brukes av de fleste som skal på vinterferie og på utfartsdager kan det lett bli kø. Da er det viktig å ikke stresse, puste med magen og holde deg i køen, sier Sødal. - Vil du unngå kø er det lurt å utsette avreisen for å unngå toppene når det er mange på veien, fortsetter han.

Selv uten kø er det ofte tett trafikk i ferietiden. Da er det også lurt å følge trafikken og ikke gjøre farlige forbikjøringer.

- Det er utrolig lite man tjener på å kjøre forbi når det er tett trafikk. Litt for høy fart er også langt mindre tidsbesparende enn mange tror. Kjører du i 90 kilometer i timen i 80-sonen sparer du skarve 50 sekunder per mil, sier Nils Sødal. - Det er viktigere å komme vel frem dit man skal enn å ta sjansen på å spare litt tid, avslutter han.

Tabell: Hva irriterer deg mest i trafikken?

(Flere svar mulig. Velg inntil 3 alternativer)
Folk som ikke bruker blinklys 46 %
Syklister i veibanen  12 %
Folk som foretar farlige forbikjøringer  58 %
Folk som bruker mobiltelefon mens de kjører  35 %
Folk som kjører under lovlig fartsgrense  18 %
Folk som ikke skrur av fjernlysene når de møter andre biler  16 %
Folk som ikke holder avstand til bilen foran  26 %
Folk som kjører elbil i kollektivfelt  2 %
Dieselbiler som forurenser  1 %
Folk som kjører elbil gjennom bompengestasjonene  2 %
Folk som råkjører  23 %
Motorsyklister  1 %
Fotgjengere som går på rødt lys  5 %
Folk som sniker i bilkø / stadig bytter felt  16 %
Folk som ikke kan reglene for rundkjøring  15 %
Ingen av disse  2 %
Vet ikke  1 %

1032 personer over 18 år svarte på undersøkelsen, utført av TNS Kantar på vegne av NAF i tidsrommet 4. februar til 14. februar 2021.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Siste saker fra NAF