Ringnes vil ha myndighetene med seg på å gjøre Norge til sukkerfrittlandet
Les hele rapporten HER.
Helsemyndigheter trekker frem høyt sukkerforbruk som en betydelig kilde til livsstilssykdommer. Derfor har norske myndigheter sagt at de ønsker drikkevarebransjen med seg på å få ned sukkerinntaket i den norske befolkningen.
Drikkevarebransjen har kommet langt med å ta vekk unødvendig sukker fra brus. Norge er ett av få land som har en sukkerfriandel som er godt over femti prosent. I Ringnes er i dag 80 prosent av brusen de selger uten tilsatt sukker. For 2022 har selskapet satt seg et mål om å nå 90 prosent.
- Selv om vi som bransje har kommet langt, er det fortsatt et betydelig potensial for å gjøre en forskjell for den norske folkehelsa. For hver prosent forbruket flyttes fra sukkerholdig til sukkerfri brus fjerner vi 480 tonn sukker fra markedet, sier Røed som oppfordrer myndighetene til å se til UK og Irland som for ett år siden innførte en såkalt differensiert sukkeravgift.
I dag betaler de norske drikkevareprodusentene den samme «sukkeravgiften» for brus med og uten tilsatt sukker. Et regjeringsutnevnt utvalg har anbefalt regjeringen å skrote dagens avgift til fordel for en differensiert avgift slik at brus uten sukker får lavere pris enn brus med sukker.
Etter ett år med differensiert avgift har salget av sukkerbrus i Irland gått ned med 14 prosent, mens de sukkerfrie variantene opplevde en salgsøkning på 18,8 prosent. UK kan vise til tilsvarende utvikling. - I Norge så vi det samme da KIWI valgte å redusere prisene på de sukkerfrie variantene. Hvis vi fikk en differensiert avgift for drikkevarer ville vi kunne oppnådd dette i bred skala også i Norge, avslutter Røed.
Plast og øl uten alkohol
Plast og øl uten alkohol er andre tema som berøres i Ringnes’ bærekraftrapport.
– Vi skal være gjerrige med bruken av plast og sørge for at den ikke kommer på avveie. Innen 2025 skal minst 50 prosent av plasten vi benytter være resirkulert. Vi har også som ambisjon å redusere bruken av plast med 1000 tonn i samme periode, forteller Røed.
I Norge har vi verdens beste retursystem for drikkevareemballasje. Ni av ti plastflasker og aluminiumsbokser som forlater butikkene leveres tilbake gjennom panteautomatene. Med EUs plastdirektiv vil flere land følge etter Norge.
- Et tredje område hvor vi skal styrke oss er øl uten alkohol. Vi vil at flere skal få øynene opp for at øl uten alkohol er et godt drikkevalg. I dag står dette markedet for seks prosent av Ringnes´ ølnportefølje. Innen 2025 er målet å nå 10 prosent. Det tror vi er mulig. Fordi vi både svarer på folks ønske om å ta vare på helsa og ønsket om å få en god smaksopplevelse, avslutter Røed.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Dokumenter
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap.
Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet, og vi er stolte av våre mange sterke merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom