Ringnes om alkoholfrittrenden: - Tror på dobling i 2025
Hun begrunner sin spådom med at unge nordmenn er mer opptatt av helse enn sine foreldre og at stadig flere verdsetter det å ha kontroll.
– Både i Norge og internasjonalt ser vi at bryggeriene virkelig har tatt kategorien på alvor. Utvalget i butikkhyllene har vært gjennom en enorm utvikling de siste årene. Nå kan du nesten finne enhver øltype i en alkoholfri variant. I tillegg har vi brukt mye tid og krefter på å sikre at de alkoholfrie variantene smaker akkurat slik øl skal smake, sier Rostad.
Skal sørge for vekst for alkoholfritt sammen med dagligvarebutikker og serveringssteder
De siste 15-årene har andelen alkoholfritt nær doblet seg. Ringnes tror vi så vidt har sett starten på utviklingen av kategorien alkoholfritt og lavalkohol. Selv har de satt seg et mål om at ti prosent av alt ølet de selger skal være alkoholfritt i løpet av 2025. I dag er tallet 5,6 prosent.
- Veien til målet handler om å fortsette å inspirere flere til å bli kjent med kategorien. Så vi kan love at vi vil fortsette å presentere nye og smakfulle alternativer i tiden som kommer, sier Rostad som også understreker betydningen av et godt samarbeid med dagligvarekjedene og serveringssteder for å lykkes.
- Sammen må vi sørge for tilgjengelighet og synlighet i butikkene, samt flere kjøleskap slik at du også kan få kjøpt en god og kald øl uten alkohol. I tillegg tror vi at de som jobber på serveringssteder eller i butikkene er svært viktige ambassadører for kategorien.
Ønsker å øke kunnskapen om alkoholfritt
En undersøkelse fra Ringnes viser at de som er mest kritisk til smaken av øl uten alkohol, også er de som aldri har smakt det.
- Det forteller oss at vi har en jobb å gjøre med å redusere barrierer for prøving og øke kunnskapsnivået om kategorien. Alkoholfritt øl er blant de mest kompliserte å brygge fram. Fra vår side kan vi også garantere gode smaksopplevelser. I tillegg har jo alkoholfritt den fordelen at det har færre kalorier enn lettmelk, avslutter Rostad.
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom