Ringnes kutter ytterligere 190 tonn plast
Halvveis til 2025-målet
- I Ringnes har vi tidligere slanket 1,5-litersflaskene våre. Nå har 0,5-litersflaskene vært gjennom samme øvelse – og totalt er nå flaskeparken bestående av blant annet kjente merkevarer som Pepsi Max, Solo, Farris, Villa, Mozell og julebrus slanket med 510 tonn plast på to år. Dette er små kutt per flaske, men som i sum utgjør en stor forskjell, sier kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad.
Ringnes har avlagt et Plastløfte hvor de blant annet har forpliktet seg til å kutte plastbruken og bruke mer resirkulert plast.
-Ikke for tynne
Hun er ikke bekymret for at de nye flaskene er blitt for tynne.
-Vi opplever at vi svarer på et ønske blant de som er glade i merkevarene med vårt arbeid med å kutte plast. Samtidig er vi selvfølgelig opptatt av at flaskene tilfredsstiller våre strenge krav til kvalitet og brukervennlighet. Før vi besluttet kuttene var flaskene gjennom en rekke tester, sier hun videre.
Krevende
Selv om Ringnes nå er over halvveis til målet om plastkutt, er Rostad tydelig på at det vanskeligste gjenstår.
- Vi har en klar plan for hvordan vi skal ta ut de neste 200-250 tonnene, men skal vi nå 1000 tonn innen utgangen av 2025 må vi fortsette å lete etter plast som kan kuttes, avslutter hun.
Ringnes’ Plastløfte:
Innen 2025 skal vi:
- Fjerne 1000 tonn ny engangsplast innen utgangen av 2025
- Sørge for at minst 50 prosent av plasten vi benytter i vår emballasje er av resirkulert plast.
- Fremme det norske pantesystemet og jobbe for 100 prosent gjenvinningsgrad
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Videokanal
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 900 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er et av verdens ledende bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange populære merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom