Ringnes kutter ytterligere 190 tonn plast

Ringnes har slanket halvlitersflaskene sine med 2,6 gram. Totalt bidrar det til en årlig plastreduksjon på 190 tonn. Med dette grepet har Ringnes tatt et nytt og viktig skritt mot målet om å redusere plastforbruket med hele 1000 tonn innen utgangen av 2025.

Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad. (Foto: Kilian Munch)

Halvveis til 2025-målet
- I Ringnes har vi tidligere slanket 1,5-litersflaskene våre. Nå har 0,5-litersflaskene vært gjennom samme øvelse – og totalt er nå flaskeparken bestående av blant annet kjente merkevarer som Pepsi Max, Solo, Farris, Villa, Mozell og julebrus slanket med 510 tonn plast på to år. Dette er små kutt per flaske, men som i sum utgjør en stor forskjell, sier kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad.

Ringnes har avlagt et Plastløfte hvor de blant annet har forpliktet seg til å kutte plastbruken og bruke mer resirkulert plast.

-Ikke for tynne
Hun er ikke bekymret for at de nye flaskene er blitt for tynne.

-Vi opplever at vi svarer på et ønske blant de som er glade i merkevarene med vårt arbeid med å kutte plast. Samtidig er vi selvfølgelig opptatt av at flaskene tilfredsstiller våre strenge krav til kvalitet og brukervennlighet. Før vi besluttet kuttene var flaskene gjennom en rekke tester, sier hun videre.

Krevende
Selv om Ringnes nå er over halvveis til målet om plastkutt, er Rostad tydelig på at det vanskeligste gjenstår.

- Vi har en klar plan for hvordan vi skal ta ut de neste 200-250 tonnene, men skal vi nå 1000 tonn innen utgangen av 2025 må vi fortsette å lete etter plast som kan kuttes, avslutter hun.

Ringnes’ Plastløfte:
Innen 2025 skal vi:

1. Fjerne 1000 tonn ny engangsplast innen utgangen av 2025

2. Sørge for at minst 50 prosent av plasten vi benytter i vår emballasje er av resirkulert plast.

3. Fremme det norske pantesystemet og jobbe for 100 prosent gjenvinningsgrad

Kommunikasjonsdirektør i Ringnes, Johanna Ellefsen Rostad. (Foto: Kilian Munch)

Følg saker fra Ringnes

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Ringnes

Støtteerklæring til den norske utelivs- og serveringsbransjen17.11.2020 08:17:50 CETKronikk

Utelivs- og serveringsbransjen er en av de bransjene som først møtes av smitteverntiltakene. Men bransjen står bakerst i køen når fellesskapet gjør opp regningen i krisepakkene. Inn i andre bølge med nedstenging er tiden overmoden for å få på plass en kompensasjonsordning som faktisk hjelper bransjen gjennom krisen. Deretter bør de sikres like momsfordeler som resten av sine bransjekollegaer i reiselivsnæringen.