Riksgälden föreslår översyn av statsskuldens valutaexponering

Förutsättningarna för statsskuldsförvaltningen de närmsta åren präglas av en fortsatt liten statsskuld, ansträngd likviditet på statspappersmarknaden och ökat fokus på hållbarhet. Det framgår av Riksgäldens förslag till riktlinjer för statsskuldens förvaltning.

Riksgälden har bedömt det nödvändigt att påskynda publicering av förslag till riktlinjer för statsskuldens förvaltning i syfte att minska risken för otillbörlig marknadspåverkan.

Vid sitt senaste sammanträde den 11 september beslutade Riksgäldens styrelse att i riktlinjeförslaget föreslå en ny översyn av statsskuldens valutaexponering. Den överraskande utvecklingen av både räntor och valutor gör att det finns skäl att ompröva den analys av statsskuldens valutaexponering som gjordes inför 2015. Av försiktighetsskäl föreslår därför Riksgälden att låta valutaexponeringen vara oförändrad tills en översyn är genomförd. Det skulle innebära att Riksgälden tills vidare upphör med att köpa utländsk valuta i syfte att minska valutaskulden.

Andelen realskuld bör ligga kvar trots minskad statsskuld

Riksgälden har analyserat om andelen realobligationer bör minska för att ge större utrymme åt nominella obligationer. Analysen visar att det i nuläget inte finns behov av att minska andelen realskuld av detta skäl eftersom stocken av realobligationer väntas krympa väsentligt redan med nu gällande riktlinjer. Det finns inte heller några tydliga systematiska kostnadsskillnader mellan real och nominell upplåning.

Förslag om gemensamt löptidsmål för statsskulden

Riksgälden föreslår ett gemensamt löptidsmål för statsskulden eftersom det ger en bättre överblick över den totala risknivån. Med en sammanslagen styrning ska statsskulden ha en löptid på 3,5–6 år. Då ingår även valutaskuldens löptid som nu har ett separat riktvärde.

Hela rapporten bifogas detta pressmeddelande.

Rapporten i sin helhet publiceras på engelska inom kort.

Pressfunktionen, 08 613 47 01

Förvaltningen av statsskulden styrs övergripande genom budgetlagen och förordningen med instruk­tion för Riksgälden. Här framgår exempelvis vad staten får låna till och vad målet för skuldförvaltningen är. Regeringen fastställer dessutom riktlinjer för förvaltningen, som bland annat styr hur statsskulden ska vara sammansatt och hur lång löptid den ska ha.

Regeringen beslutar om nya riktlinjer varje år senast den 15 november. Beslutet fattas efter att Riksgälden lämnat ett förslag på riktlinjer som Riksbanken fått yttra sig över.

Vostok Emerging Finance depository receipt buy-back14.10.2019 09:20:00 CESTPress release

Stockholm, Oct. 14, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Vostok Emerging Finance Ltd’s (“VEF” or “the Company”) has between October 7 and October 11, 2019 repurchased 500,000 Swedish Depository Receipts (SDRs), at an average price of SEK 2,70, corresponding to a 21% discount to the latest reported NAV of the Company. These repurchased SDRs represent 0,08% of the total number of outstanding ordinary SDRs of Vostok Emerging Finance. The Company currently holds 5,016,218 repurchased SDRs. The total number of outstanding SDRs of the Company, excluding repurchased SDRs, is 656,479,777. For further information please contact: Henrik Stenlund, CFO: +46 (0) 8-545 015 50 Vostok Emerging Finance is an investment company with the goal of investing in early stage modern financial services companies across emerging and frontier markets. VEF trades in Sweden on Nasdaq First North Growth Market under the ticker VEMF SDB. Vostok Emerging Finance’s Certified Adviser on Nasdaq First North Growth Market is Pareto Se

Vostok Emerging Finance depository receipt buy-back14.10.2019 09:20:00 CESTPressemelding

Valberedning inför årsstämma 202014.10.2019 09:00:00 CESTPressemelding