Rikke (25) ble hedret med filmpris

Den unge filmregissøren Rikke Gregersen mottok Gnist-prisen under Kortfilmefestivalen i Grimstad i helga. Til høsten blir vinnerfilmen «De hensynsløse» tilgjengelig i Altibox-strømmetjenesten Godt Norsk.
Prisvinner Rikke Gregersen. (Foto: Kortfilmfestivalen)

Kortfilmfestivalen er Norges nest eldste filmfestival, og er blitt en viktig møteplass for både unge og etablerte filmskapere og filmmiljø i Norge. Under årets festival ble det delt ut tre nye priser. En av dem var Gnist-prisen, som ble delt ut til et talent med «dristighet og skapertalent». Juryens valg falt på Rikke Gregersen fra Kristiansand.
- Dette var veldig stas! Det er godt å få bekreftelse på at filmen min faktisk når frem og «treffer» publikum. Jeg lager film for at den skal bli sett, og derfor er jeg utrolig glad for at jeg nå både får hjelp til å vise den til flere - og til å sette i gang med en ny filmproduksjon til høsten, sier Gregersen.

Har fått flere nominasjoner
Gregersen fullførte sin bachelorgrad i filmregi ved Westerdals Oslo ACT med kortfilmen «De hensynsløse», der hun har både manus og regi. Med seg i crewet sitt hadde hun Rebekka Rognøy som produsent, Torjus Thesen som fotograf, Espen Skjong Knutsen på klipp og Hans Ekevi og Lars Andreas Nilssen på lyd. Filmen ble nylig nominert til film- og tv-prisen BAFTA Student Film Festival i California, og har også vært nominert på Amandusfestivalen, Tel Aviv International Student Film Festival, Next Nordic Generation Award, Brussel International Short Film Festival og Den norske filmfestivalen i Haugesund.

Sjarmerte juryen
I juryens begrunnelse heter det at «I en film med et alvorlig tema slås det an en galgenhumoristisk undertone som bidrar til at publikum er med fra første stund. Musikkvalg og foto er svært effektivt løst, og dialogen er imponerende autentisk. Fortellingen blir et underfundig bilde av fire venner og kjærester som sliter med kjærligheten og utfordrer hverandre på en rå, spissfindig og svært gjenkjennelig måte. Vi er imponert over det du har utrettet i din korte karriere. Du har en overraskende solid bakgrunn, og det er tydelig at Westerdahl har bidratt med høy kompetanse og sunn konkurranse».
- Konkurransen fra de andre bidragene var høy, men juryen lot seg begeistre og sjarmere av «De hensynsløse». Rikke Gregersen og crewet hennes har utvilsomt mye talent, og vi håper prisen kan være inspirasjon til å fortsette å lage godt norsk innhold. Vi gleder oss til å se flere av hennes produksjoner i årene som kommer, sier jurymedlem Svein Aronsen i Altibox, som er sponsor av Kortfilmfestivalen.

Til høsten blir «De hensynsløse» tilgjengelig i Altibox sin nye strømmetjeneste «Godt Norsk», som blir lansert i betaversjon onsdag 19. juni. Som den første av sitt slag samler tjenesten norske kortfilmer, dokumentarer og animasjonsfilmer på ett sted.

Trailer av "De hensynsløse" (Vimeo)

Regissør og prisvinner Rikke Gregersen: 455 01 158

Prisvinner Rikke Gregersen. (Foto: Kortfilmfestivalen)
Coverbilde fra "De hensynsløse".