Rideskoler.no – ny nettside viser vei!

Ønsker du å begynne å ri og lurer på hvor og hvordan? Driver du rideskole og ønsker et sted der du finner informasjon som er nyttig for din drift? Norges Rytterforbund, Bransjeforeningen for Rideskoler og Norsk Hestesenter lanserer nå den nye nettsiden «rideskoler.no» som viser veien både til og for rideskolene.

Skjermdump rideskoler.no

Samarbeidsprosjektet mellom Norges Rytterforbund, Norsk Hestesenter og Bransjeforeningen for Rideskoler tok til i 2019. Sammen har de har et sterkt ønske om å stå sammen i utviklingen av norsk hestesport.

En nettside for både rideskoler og ryttere

Nettsiden skal gi alle som driver rideskole en felles plattform der man kommer i kontakt med andre, kan øke sin egen kompetanse og holde seg oppdatert på aktuelle saker som er viktig for driften.

Nettsiden skal gjøre det lettere for de som ønsker å begynne å ri. Nettsiden har en kartfunksjon der man med noen enkle klikk finner nærmeste rideskole. Nettsiden gir også svar på de spørsmål man gjerne har når man går i gang med hestesporten.

Et viktig samarbeid for sport, yrke og bransje

– Rideskolene i Norge har et stort og viktig ansvar, de skal tilby en trygg og attraktiv fritidsinteresse for hesteinteresserte uavhengig av alder, kjønn, etnisk bakgrunn og psykiske og fysiske tilstand. Rideskolene er et sentralt rekrutteringsgrunnlag både til sporten og til ridelæreryrket – rideskolene er en viktig vei mot vår visjon; rytterglede for alle, innleder generalsekretær i Norges Rytterforbund, Beate Heieren Hundhammer. –Norges Rytterforbund, Norsk Hestesenter og Bransjeforeningen for Rideskoler tre er tre sentrale aktører innen hestesporten, og gjennom vårt nære samarbeid kan vi gjøre en god og viktig jobb både for sporten, ridelæreryrket og bransjen.

Samarbeidsprosjektet muliggjør en oversikt over alle rideskoler i Norge.

– Dette mener vi er viktig for å synliggjøre omfanget av denne delen av hestebransjen, styrke bildet av hestesporten og lage en felles plattform for alle, uansett størrelse, aktiviteter, fasiliteter eller beliggenhet. Alle som driver rideskoler bidrar til å formidle hestekunnskap slik at sikker og god hestehåndtering kan gjennomsyre alle deler av hestesporten i Norge, sier Cecilie Gaarder Skaug, administrerende direktør og rektor ved Norsk Hestesenter.

-Ved å øke tilgjengeligheten til rideskolen ønsker vi at flere barn og voksne skal få muligheten til å oppleve gleden ved hest og ridning, sier Ingebjørg Henni i Bransjeforeningen for Rideskoler. -Gjennom informasjon, samarbeid og kurstilbud vil vi gjøre det enklere å drive rideskole i Norge, og vi håper å skape en mer samlet og enhetlig bransje. Vi er stolte over å presentere nettsiden nå, dette er en god start på et viktig arbeid, og vi ser frem til å utvikle både samarbeidet og nettsiden videre.

Rideskoler.no(video)

Skjermdump rideskoler.no

Følg saker fra Norges Rytterforbund

Siste saker fra Norges Rytterforbund

Jobber for sunne, glade hester - gir støtte til tre rideklubber23.10.2020 13:17:17 CESTPressemelding

-Våre hester gir oss så mye glede – vi har et ansvar for å passe på at de er sunne og friske, fastslår Beate Heieren Hundhammer, generalsekretær i Norges Rytterforbund. - I forbindelse med #stopphalthet-kampanjen vi har sammen med Agria Dyreforsikring har 42 rideklubber søkt om tilskudd til en treningsarena – Agria Naturbane. Dette er et konsept spesielt utviklet for å bidra positivt til hestehelsen. Vi har nå trukket ut tre rideklubber som hver får 40 000 kroner til slike prosjekter.

Unge norske ryttere viser krefter i Drammen29.8.2020 11:12:29 CESTPressemelding

De norske ryttere møtte toppryttere fra de beste europeiske nasjonene i fredagens CSIO3* Oxer Grand Prix på det internasjonale sprangstevnet på Linnesvollen, Drammen. Hinderhøyden lå på velvoksne 1,60 m – og til topps gikk irske Shane Breen. To unge norske ryttere satte strek under det at Norge har unge toppryttere på vei - Fredrik Berg Seim og Martine Myhrer Dyngeland fra henholdsvis Bergen og Maura tok to fine topplasseringer.