"Richard Storken" - En inkluderende filmopplevelse

HLF har fått midler til å tekste alle dubbede barnefilmer med kinopremiere i 2017, og 5. mai er det klart for premiere på filmeventyret "Richard Storken", som distributør Euforia Film presenterer med undertekster.

Filmen er en varm historie om spurven Richard som vokser opp hos en storkefamilie og tror han er en av dem. Når familien reiser sørover for vinteren ser de seg nødt til å la Richard bli igjen. Men den lille spurven reiser etter på leting etter sin familie. Nils Ole Oftebro og Anette Hoff har stemmene til to av filmens hovedkarakterer. Deres sønn Jonas Hoff Oftebro har også en sentral rolle i filmen.

- Vår familie er veldig stolte over å være med i en film som gjøres tilgjengelig for ALLE barn og voksne! Teksting av film gjør at flere kan dele opplevelsen, og det er flott at dette nå skjer med barnefilm. Gled dere til "Richard Storken", han klarer det umulige!

Teksting bidrar til at hørselshemmede barn og unge kan få med seg det som skjer i filmen, og dermed få en god opplevelse på lik linje med vennene sine. Det er i tillegg over 750 000 voksne hørselshemmede her i landet. Det kan være vondt for foreldre eller besteforeldre å være med barna på kino og ikke få med seg dialogen og stemningen i filmen. Det kan de nå få gleden av.

- HLF mener dubbede barnefilmer må tekstes på lik linje med andre kinofilmer, slik at alle barn kan få med seg det som blir sagt. Hørselshemmede barn ønsker å føle seg inkludert på lik linje med andre barn. Dette er i så måte et flott prosjekt, som gjør at alle barn og voksne får med seg det som blir sagt i filmen. Det gir en inkluderende filmopplevelse, sier HLFs generalsekretær Anders Hegre.

"Richard Storken" er en europeisk samproduksjon, hvor mye av arbeidet er gjort i Norge.

- Jeg synes det er veldig viktig at også dubbede filmer gjøres tilgjengelige for alle. Det er også langt flere personer i dette landet enn de som er definert som hørselshemmede, som sliter med å høre hva som blir sagt på film. Og når man har jobbet grundig og lenge med et godt og morsomt manus, er det selvsagt essensielt for oss at alle får med seg både handlingen og morsomhetene, sier daglig leder hos distributøren Euforia film, Vibeke Skistad.

Kontakt interessepolitisk rådgiver i HLF, Hildegunn Fallang, på telefon 986 16 454 eller e-post fallang@hlf.no for mer informasjon.

Tekstet trailer av "Richard Storken".

HLF er landets største organisasjon for personer med en funksjonshemming. HLF jobber hele tiden opp mot politikere og myndigheter med et mål for øyet; å gjøre hverdagen enklere for landets hørselshemmede.