Revidert nasjonalbudsjett: Stimulerende tiltak for små bedrifter

At opsjonsskatteordningen for små oppstartsselskaper utvides er i tråd med tiltakene vi trenger fremover.

Koronakrisen har gjort at staten har måtte gi nødhjelp og støtte for å holde liv i næringslivet. Tiltakene til nå har i stor grad vært fokusert på å holde bedriftene i live ved å lette på kostnadstrykket.

Nå må vi se på stimulerende tiltak og muligheter!

I revidert nasjonalbudsjett foreslås opsjonsskatteordningen utvidet. Dette er i tråd med en mer offensiv tankegang som stimulerer til å få i gang hjulene.

– Fremover vil mange måtte omstille seg, finne nye forretningsmuligheter og -modeller, og nye måter å tilby sine produkter og tjenester på. Da gjelder det at vi har tiltak som ikke begrenser, men heier på dem som våger å satse, sier administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen.

2 av 3 nye arbeidsplasser i privat sektor blir etablert i små og mellomstore bedrifter, så vi trenger de små bedriftene når økonomien skal opp og stå igjen. – Det er viktig at vi har gode ordninger som treffer de små bedriftene! mener Lundberg Larsen.

Utvidet opsjonsskatteordning for små oppstartsselskaper

Regjeringen foreslår å utvide opsjonsskatteordningen slik at også selskaper med inntil 25 ansatte og driftsinntekter på inntil 25 millioner kroner skal kunne benytte ordningen. Per i dag er disse grensene på 12 ansatte og 16 millioner kroner. I tillegg fjernes regelen om at bare personer ansatt etter 1. januar 2018 skal kunne benytte ordningen. Regjeringen foreslår at endringene gjøres varige.

Følg saker fra Regnskap Norge

Siste saker fra Regnskap Norge