Regnskap Norge

Rettssikkerhet på ekte, Siv?

Del
Skyhøy behandlingstid og diskriminering av saker kjennetegner dagens behandling av skatteklager. Finansdepartementet har nylig offentliggjort en rapport som ser på opphopningen av ubehandlede klagesaker i Skatteklagenemnda og løsninger. Særlig viktig blir det å få oppbemannet sekretariatet til skatteklagenemnda så fort som mulig.
Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen. Foto: Nicolas Tourrenc
Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen. Foto: Nicolas Tourrenc

I desember 2018 var det nesten 2 600 ubehandlede klager i sekretariatet, hvor flere hadde ventet på behandling i over ett år!

I rettssikkerhet inngår «rimelig tid»
I begrepet rettsikkerhet ligger det blant annet at saken skal avklares innen rimelig tid. Når klagesaker blir liggende, må det innhentes nye  opplysninger, advokatutgiftene øker – i tillegg til den påkjenningen det er å ha en sak uavklart.

Forutsetningen om uavhengig klagebehandling brutt
Da den nye skatteklagenemnda ble opprettet i 2016 var en av forutsetningene at klagebehandlingen skulle skje i en uavhengig nemnd. – Denne er allerede brutt, noe rapporten absolutt burde sett på.

For å bøte på den lange saksbehandlingstiden ble det vedtatt i høst at Skattedirektoratet skulle være klageinstans for en del av sakene, blant annet klager som gjelder mindre beløp. I den forbindelse ble det ansatt mange nye jurister i Skattedirektoratet.

Hvorfor ikke ansette i sekretariatet i stedet – for å ivareta garantien om uavhengighet? Det kan se ut til at det hele er en drakamp mellom skattedirektoratet og sekretariatet om ressurser og kompetanse, hvor konsekvensen er lang saksbehandlingstid som rammer skattyteren.

Diskriminering av klagesaker?
– Det kan stilles spørsmål ved om Finansdepartementet mener de såkalte «mindre» sakene ikke er verdt en like uavhengig behandling som de større. Det er også fare for likebehandlingen at klager om samme spørsmål behandles av ulike instanser avhengig av beløp. Saker som berører personlige skattytere vil nærmest utelukkende være av «lav verdi». Det gir inntrykk av et klasseskille, der de store behandles i nemnd og de små i direktoratet. Det at sekretariatet har måttet leie inn ansatte fra skattekontorene gjør heller ikke problemet med uavhengighet mindre.

Problemets kjerne er flere styringslinjer
Sekretariatet må forholde seg til to styringslinjer. På den ene siden Skattedirektoratet, som har ment at skattekontorene skal skrive omfattende redegjørelser i sakene, så sekretariatet kan basere sitt arbeid på disse uten å gå grundig inn i saken selv. Dette har bidratt til lang saksbehandlingstid på skattekontorene. Den andre er lederen av nemnda, som mener sekretariatet selv må gå grundig gjennom sakene, slik at skattyter er sikret en uavhengig behandling.

Formålet med den nye klageordningen har vært at klagesakene skal behandles av en uavhengig nemnd. Det fordrer at sekretariatet faktisk tar en selvstendig vurdering før de innstiller til skatteklagenemnda, for å unngå å bli en sandpåstrøer på skattekontorenes vedtak.

– Regnskap Norge var svært skeptiske til at flere typer klager i høst ble overført til Skattedirektoratet for behandling. Dette er stikk i strid med hva som var formålet med å legge om klageordningen, nemlig å sikre en helt uavhengig nemnd.

Hindre dobbeltbehandling 
Rapporten foreslår at skattekontorenes medvirkning i klagesaksbehandlingen begrenses. – Det er fornuftig! Dobbeltbehandlingen som har pågått er ingen tjent med. Uavhengigheten sikres også best slik.

Regnskap Norge heier på tiltaket om å tilføre sekretariatet 20 ekstra saksbehandlerårsverk for å sikre en rask nedbygging av restansene.
– Vi mener imidlertid at disse 20 burde vært en fast oppbemanning også etter at restansene er nedbygget. Vi har liten tro på at det det blir mindre kompliserte saker fremover. Færre klagesaker er det vel heller ingen grunn til å anta at det skal bli – heller tvert i imot.

Løsriv Skatteklagenemnda fra skattemyndighetene
–  For å sikre nemdas uavhengige rolle kunne man sett nærmere på om Skatteklagenemnda bør løsrives fra skattemyndighetene. Det vil utgjøre et sterkere tiltak enn dem rapporten anbefaler. Helt konkret burde Finansdepartementet overta etatsstyringsrollen for sekretariatet, lik en rekke andre nemnder er administrativt underlagt sitt fagdepartement. Dette ville etter vår oppfatning tydeliggjøre nemndas uavhengige rolle fra skattemyndighetene. Det ville også redusere potensiell kamp om ressurser og kompetanse i klageprosessen. Bare slik kan man sikre en helt uavhengig nemnd.

Regnskap Norge håper Finansdepartementet gjennomfører tiltakene rapporten foreslår for å sikre at den nye Skatteklagenemnda blir den rettsikkerhetsgarantien den var ment å være. Med unntak av de mest ressurssterke er nemlig Skatteklagenemnda siste instans i klagebehandlingen for de fleste av oss.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen. Foto: Nicolas Tourrenc
Administrerende direktør i Regnskap Norge, Christine Lundberg Larsen. Foto: Nicolas Tourrenc
Last ned bilde

Om Regnskap Norge

Regnskap Norge
Regnskap Norge
Støperigata 2
0250 Oslo

+47 23 35 69 00http://www.regnskapnorge.no

Regnskap Norge er en profesjons- og bransjeforening for autoriserte regnskapsførere i Norge. Foreningen har over 8 000 medlemmer, og majoriteten av medlemsmassen har sitt daglige virke i regnskapsbransjen. Regnskap Norge driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett. Foreningen ivaretar også medlemmenes interesser overfor myndigheter og politiske institusjoner, og er en viktig høringsinstans.

Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge

Trosser digitaliseringen: Lokalt næringsliv vil ha lokale regnskapsførere21.8.2025 07:43:34 CEST | Pressemelding

En fersk analyse Regnskap Norge har gjort viser at landets små og mellomstore i bedrifter i stor grad fortsetter å foretrekke å bruke regnskapsfører med lokal tilknytning. – Med tanke på økt digitalisering har det vært interessant å se om dette påvirker sentralisering eller ikke i denne bransjen. Fortsatt ser vi altså at næringslivet vektlegger nærhet: 7 av 10 virksomheter velger regnskapsfører som er innenfor en radius av 4 mil, sier Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.

110 000 foretak står i fare for å få tvangsmulkt14.7.2025 07:55:00 CEST | Pressemelding

31. juli er fristen for å rapportere inn reelle rettighetshavere til nytt register hos Brønnøysundregistrene. De som glemmer det får tvangsmulkt. - Det nye registeret, register over reelle rettighetshavere, ble opprettet i fjor høst som ledd i bekjempelse av hvitvasking, terrorfinansiering og økonomisk kriminalitet. Formålet med registeret er å gi oversikt over hvem som egentlig eier hva av virksomheter i Norge, forteller Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.

Regnskap Norge: Rekordhøy innlevering av årsregnskap og skattemeldinger.9.7.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding

Ferske tall fra Brønnøysundregistrene viser rekordhøyt antall innleverte årsregnskap. Skatteetaten melder om det samme for skattemeldinger fra næringslivet. – Dette er ikke bare for spesielt interesserte, men for alle som er opptatt av god informasjon om økonomien i norsk næringsliv og at riktige skatter og avgifter betales. I år ser vi rekordhøy innlevering av tidlig rapportering av årsregnskaper og skattemeldinger. Det er en positiv utvikling vi håper fortsetter, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye