Rettssikkerhet på ekte, Siv?

I desember 2018 var det nesten 2 600 ubehandlede klager i sekretariatet, hvor flere hadde ventet på behandling i over ett år!
I rettssikkerhet inngår «rimelig tid»
I begrepet rettsikkerhet ligger det blant annet at saken skal avklares innen rimelig tid. Når klagesaker blir liggende, må det innhentes nye opplysninger, advokatutgiftene øker – i tillegg til den påkjenningen det er å ha en sak uavklart.
Forutsetningen om uavhengig klagebehandling brutt
Da den nye skatteklagenemnda ble opprettet i 2016 var en av forutsetningene at klagebehandlingen skulle skje i en uavhengig nemnd. – Denne er allerede brutt, noe rapporten absolutt burde sett på.
For å bøte på den lange saksbehandlingstiden ble det vedtatt i høst at Skattedirektoratet skulle være klageinstans for en del av sakene, blant annet klager som gjelder mindre beløp. I den forbindelse ble det ansatt mange nye jurister i Skattedirektoratet.
– Hvorfor ikke ansette i sekretariatet i stedet – for å ivareta garantien om uavhengighet? Det kan se ut til at det hele er en drakamp mellom skattedirektoratet og sekretariatet om ressurser og kompetanse, hvor konsekvensen er lang saksbehandlingstid som rammer skattyteren.
Diskriminering av klagesaker?
– Det kan stilles spørsmål ved om Finansdepartementet mener de såkalte «mindre» sakene ikke er verdt en like uavhengig behandling som de større. Det er også fare for likebehandlingen at klager om samme spørsmål behandles av ulike instanser avhengig av beløp. Saker som berører personlige skattytere vil nærmest utelukkende være av «lav verdi». Det gir inntrykk av et klasseskille, der de store behandles i nemnd og de små i direktoratet. Det at sekretariatet har måttet leie inn ansatte fra skattekontorene gjør heller ikke problemet med uavhengighet mindre.
Problemets kjerne er flere styringslinjer
Sekretariatet må forholde seg til to styringslinjer. På den ene siden Skattedirektoratet, som har ment at skattekontorene skal skrive omfattende redegjørelser i sakene, så sekretariatet kan basere sitt arbeid på disse uten å gå grundig inn i saken selv. Dette har bidratt til lang saksbehandlingstid på skattekontorene. Den andre er lederen av nemnda, som mener sekretariatet selv må gå grundig gjennom sakene, slik at skattyter er sikret en uavhengig behandling.
Formålet med den nye klageordningen har vært at klagesakene skal behandles av en uavhengig nemnd. Det fordrer at sekretariatet faktisk tar en selvstendig vurdering før de innstiller til skatteklagenemnda, for å unngå å bli en sandpåstrøer på skattekontorenes vedtak.
– Regnskap Norge var svært skeptiske til at flere typer klager i høst ble overført til Skattedirektoratet for behandling. Dette er stikk i strid med hva som var formålet med å legge om klageordningen, nemlig å sikre en helt uavhengig nemnd.
Hindre dobbeltbehandling
Rapporten foreslår at skattekontorenes medvirkning i klagesaksbehandlingen begrenses. – Det er fornuftig! Dobbeltbehandlingen som har pågått er ingen tjent med. Uavhengigheten sikres også best slik.
Regnskap Norge heier på tiltaket om å tilføre sekretariatet 20 ekstra saksbehandlerårsverk for å sikre en rask nedbygging av restansene.
– Vi mener imidlertid at disse 20 burde vært en fast oppbemanning også etter at restansene er nedbygget. Vi har liten tro på at det det blir mindre kompliserte saker fremover. Færre klagesaker er det vel heller ingen grunn til å anta at det skal bli – heller tvert i imot.
Løsriv Skatteklagenemnda fra skattemyndighetene
– For å sikre nemdas uavhengige rolle kunne man sett nærmere på om Skatteklagenemnda bør løsrives fra skattemyndighetene. Det vil utgjøre et sterkere tiltak enn dem rapporten anbefaler. Helt konkret burde Finansdepartementet overta etatsstyringsrollen for sekretariatet, lik en rekke andre nemnder er administrativt underlagt sitt fagdepartement. Dette ville etter vår oppfatning tydeliggjøre nemndas uavhengige rolle fra skattemyndighetene. Det ville også redusere potensiell kamp om ressurser og kompetanse i klageprosessen. Bare slik kan man sikre en helt uavhengig nemnd.
Regnskap Norge håper Finansdepartementet gjennomfører tiltakene rapporten foreslår for å sikre at den nye Skatteklagenemnda blir den rettsikkerhetsgarantien den var ment å være. Med unntak av de mest ressurssterke er nemlig Skatteklagenemnda siste instans i klagebehandlingen for de fleste av oss.
Nøkkelord
Kontakter
Marit Kaarbø LøvoldKommunikasjonsansvarlig
Tel:99029507marit.lovold@regnskapnorge.noBilder

Om Regnskap Norge
Regnskap Norge er en profesjons- og bransjeforening for autoriserte regnskapsførere i Norge. Foreningen har over 8 000 medlemmer, og majoriteten av medlemsmassen har sitt daglige virke i regnskapsbransjen. Regnskap Norge driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett. Foreningen ivaretar også medlemmenes interesser overfor myndigheter og politiske institusjoner, og er en viktig høringsinstans.
Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Regnskap Norge: Bruk innestemme innestemme i skattedebatten8.10.2025 08:59:36 CEST | Pressemelding
– Partiene på Stortinget må snakke sammen for å få til et bredt skatteforlik. Valget er over, nå må partiene bruke innestemme, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Faktura om restskatt på ville veier – kan utøse rentekrav for 53 000 selskaper3.10.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Skatteetatens systemer om e-faktura har feilet. Selskaper som vet de får restskatt, må sjekke om betalingskravet ligger i Altinns postkasse.
Regnskap Norge: Advarer mot nye skatter og avgifter etter «innfallsmetoden»29.9.2025 07:21:08 CEST | Pressemelding
– Det er god grunn til å anta at forhandlingene om statsbudsjettet blir krevende, og faren er da stor for at det vedtas skatte- og avgiftsendringer som ingen er forberedt på. Næringslivet kan ikke, som i forrige periode, utsettes for nye plutselige skatter og avgifter, helt uten konsekvensutredning. Mer enn noen gang trenger vi forutsigbarhet og godt funderte beslutninger, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Næringslivet trenger stabile skatteregler - partiene må ta ansvar26.9.2025 08:53:21 CEST | Pressemelding
Stortingsvalget er over og igjen foreslår finansministeren å nedsette en ny skattekommisjon. – Hvorvidt det nedsettes en kommisjon eller ikke, er ikke det avgjørende. Det næringslivet trenger er stabile og forutsigbare rammebetingelser. Det gjelder ikke minst skattepolitikken. Nå må partiene ta ansvar, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
Regnskap Norge: Jo flere grønne lys, jo enklere er det!23.9.2025 08:55:52 CEST | Pressemelding
Regnskap Norge lanserer egen forenklingsportal for næringslivet. – Våre medlemmer er hele Norges økonomisjef. Vi står på hver dag for å gjøre hverdagen enklere for næringslivet. Hensikten med denne portalen er å synliggjøre administrative byrder næringslivet møter, og status på arbeidet med å fjerne dem, sier Rune Aale-Hansen, adm. direktør i Regnskap Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom