Rettelse - Enighet i lønnsoppgjøret med maskinentreprenørene (MEF)

Viser til tidligere utsendt pressemelding der det står offentlig tjenestepensjon. Ved en inkurie er dette feil. Det er obligatorisk tjenestepensjon saken gjelder.

Norsk Arbeidsmandsforbund og Maskinentreprenørenes forbund (MEF) har etter ordinære lønnsforhandlinger kommet til enighet om følgende forslag til revidert overenskomst for maskinentreprenørene 2020-2022:

Pensjon fra første krone – en viktig milepæl

Forhandlingsleder Anita Johansen er fornøyd med resultatet og er spesielt glad for at partene maktet å komme frem til en enighet om pensjon fra første krone. Fra før har vi tariffbestemmelser om 4.5% i obligatorisk tjenestepensjon. Norsk Arbeidsmandsforbund er glad for å møte en motpart som mener at pensjon er viktig.

Et enstemmig forhandlingsutvalg anbefaler medlemmene om å stemme ja ved uravstemningen.

Lønn

-        Generelt tillegg på kr. 0.50.- pr. arbeidet time

-        Minstelønnssatsen økes med kr. 2.00,- til kr. 190. pr. arbeidet time.

Tillegg for fagkompetanse

-        Fagbrevtillegget økes med kr. 2.00,- til kr 14. pr arbeidet time.

Diettgodtgjørelsen/oppholdsgodtgjørelse

-        Diett/oppholdsgodtgjørelse heves med kr. 10.00 til kr 195,- pr. dag

Obligatorisk tjenestepensjon

-        Obligatorisk tjenestepensjon fra første krone.

Det er enighet om nye bestemmelser vedrørende helligdagsgodtgjørelse. Det skal settes ned utvalg for arbeide med: Bilag for innarbeidingsordninger, bilag for drift og vedlikehold, reisebestemmelse og brakkebestemmelser.