Resultatnedgang for Fremtind, men veksten er god

Fremtind-konsernet fikk et resultat før skatt per andre kvartal 2022 på kr. 338 mill. kroner, mot 1.668 mill. kroner i samme periode i fjor. Resultatnedgangen er i stor grad preget av uroen i finansmarkedene, samt økte skadekostnader. Veksten og den underliggende lønnsomheten er god.
Turid Grotmoll, konsernsjef i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB. Foto: Fremtind.

– Vi har fortsatt den gode veksten i både privat- og bedriftsmarkedet, og har god lønnsomhetsstyring. Vi er derfor tilfredse med dette resultatet, sier konsernsjef Turid Grotmoll i Fremtind.

Forsikringsresultatet per andre kvartal ble 623 mill. kroner, en nedgang på 695 mill. kroner fra samme periode i fjor. Skadekostnadene økte på grunn av storbrannen i en boligblokk i Drammen, tre stormer i januar og et mer normalisert skadenivå innenfor bil- og reiseforsikring etter opphevingen av koronarestriksjonene. Brutto skadeprosent per andre kvartal ble 64,5 prosent, mot 56,5 prosent i tilsvarende periode i fjor.

Per andre kvartal endte konsernets netto finansinntekter på -271 mill. kroner, mot 350 mill. kroner per andre kvartal 2021. Finansavkastningen ble -1,6 prosent, mot 2,1 prosent i samme periode i fjor.

Fremtind er eid av SpareBank 1 Gruppen AS (65 prosent) og DNB ASA (35 prosent), og er et datterselskap i SpareBank 1 Gruppen konsern.

Veksten fortsetter

Den gode veksten i samspill med SpareBank 1 og DNB fortsetter. Premiebestanden i Fremtind har økt med 609 mill. kroner per andre kvartal, fordelt på 479 mill. kroner i privatmarkedet og 130 mill. kroner bedriftsmarkedet. Det tilsvarer en årlig vekst på 8,9 prosent, hovedsakelig drevet av vekst i antall kunder. Ved utgangen av andre kvartal har selskapet en total bestandspremie på 14.223 mill. kroner.

Fremtind fortsetter utviklingen på mobilitetsmarkedet. Selskapet kjøpte i juni 23,9 prosent av aksjene i SOS International, og ble dermed en av hovedeierne i et av Nordens ledende assistanse-selskaper. SOS International er en ledende aktør innenfor reise- og helseforsikring, og har bilberging som et av sine hovedområder for mobilitetstjenester.

– Dette eierskapet gir oss en sterkere tilstedeværelse i reisemarkedet i stort, og vil samtidig åpne spennende muligheter innenfor bilberging og mobilitet. Slik kan vi bidra til enda bedre leveranser til kundene våre, blant annet gjennom utnyttelse av ny teknologi og innovative løsninger, sier Grotmoll.

Et annet viktig område for Fremtind er knyttet til bolig. I forbindelse med at ny avhendingslov trådte i kraft 1. januar, lanserte selskapet boligselgerforsikring. Målet er å sikre en enklere og mer rettferdig oppgjørsprosess og redusere konfliktnivået i forbindelse med bolighandel. Salget gjennom bankenes eiendomsmeglere er godt i gang.

Sirkulær forsikring

Fremtind jobber for mer reparasjoner og gjenbruk i skadeoppgjør, og lanserte i andre kvartal begrepet sirkulær forsikring. Dette handler om å tenke helhetlig på forsikring, både før og etter at en skade har skjedd, med fokus på å forebygge, reparere, gjenvinne og lage sirkulære løsninger for kundene.

– Vår jobb er å hjelpe kundene våre til å ta vare på seg selv, tingene sine og omgivelsene sine. Sammen med våre eierbanker har vi muligheten til å gjøre det uten at det går på bekostning av klima og miljø. Vi har de siste årene tatt et betydelig grep for å styrke graden av reparasjoner og gjenbruk ved skader, fremfor å erstatte med nye produkter. Dette er det vi kaller sirkulær forsikring, hvor vi tar vare på kundene våre samtidig som vi tar vare på de ressursene som allerede er i omløp, sier Grotmoll.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.