Resqunit mottar banebrytende første ordre fra Entreprises Shippagan Ltd verdt 9,4 millioner SEK

Sandnes, Norge, 6. april 2022 - Resqunit, ("RESQ") har mottatt en kjøpsordre på mer enn 30 000 enheter fra Entreprises Shippagan Ltd i New Brunswick, Canada, som nylig signerte en distribusjonsavtale for Resqunit-produkter.
Resqunit montert på tradisjonell norsk skotteteine

«Denne ordren setter selskapet vårt godt foran vårt forventede salg, hvor nært hele 2022-budsjettet nå er i ordrereserve. Etter år med R&D og bevisstgjøring rundt spøkelsesfiske og bærekraft er dette virkelig et banebrytende markedsakseptsignal fra det største og mest innflytelsesrike kommersielle fiskeriet i verden", sier Helge Trettø Olsen, administrerende direktør i Resqunit AB.

Ordren dekker reserveblåser for å sikre og gjenfinne tapte fiskeredskaper på Canadas østkyst, rettet mot et marked med 3,2 millioner hummerteiner i regionen. Nettoinntekten for denne ordren er SEK 9,4 millioner og med forventet levering som starter i Q4 2022 og fortsetter inn i 2023.

Selskapet har fått mye medieoppmerksomhet da en av selskapets hovedaksjonærer er den verdenskjente Discovery-stjernen og krabbefiskeren Sig Hansen fra Deadliest Catch, som selv har røtter fra Karmøy.

«Ettersom den globale etterspørselen etter løsninger for bærekraftig fiske vokser nasjon for nasjon og med økende krav og reguleringer fra statlige institusjoner og miljøgrupper, er vi stolte av å tilby teknologi som vil hjelpe fiskeindustrien til å ta de nødvendige skritt i en retning som sparer fiskernes utstyr samt redusere miljøskader. Denne ordren befester og styrker ytterligere vår posisjon som en “first mover”, og hvor vi nå jobber videre med avtaler hos ytterligere distributører. Vi er sikre på at Entreprises Shippagan er den rette partneren for oss til å dekke denne svært viktige kommersielle fiske-regionen, og vi ser frem til et langt og givende samarbeid i årene som kommer”, fortsetter Olsen.

Enterprises Shippagan ble etablert i 1977 og forsyner fiskere over Atlanterhavet, Canada, Quebec, samt Maine, USA. Her er et totalt adresserbart marked på ca. 10 millioner enheter for Resqunit-produkter. Resqunits produkter ble demonstrert foran tusenvis av kanadiske fiskere på Enterprises Shippagans stand på Moncton-messen i mars.

"Enterprises Shippagan Ltd støtter Resqunit fullt ut. Dette produktet vil bidra til å redusere spøkelsesfiske i våre hav. Det vil spille en viktig rolle i bærekraften til våre havressurser. Som leverandør av fiskeutstyr har vi et ansvar for å fremme miljøvennlig teknologi for fremtiden til vår industri", sier Marc André Robichaud, president for Enterprises Shippagan.

CEO i Resqunit, Helge Trettø Olsen

Om Resqunit AS

Resqunit AS
Grenseveien 21
4313 Sandnes

+4790168908https://www.resqunit.com

Resqunit er et havteknologiselskap notert på Nasdaq First North Growth Market (ticker: "RESQ") som utvikler innovativt utstyr for å sikre, lokalisere og uskadeliggjøre tapt fiskeutstyr. Gjennom sensordatainnsamling og programvare har selskapet som mål å øke kunnskapen om havet og øke forutsigbarhet i fisket. Hvert år går mellom 500000 og 1000000 tonn fiskeredskap tapt på havet. En betydelig mengde av dette består av plast, som over tid løses opp til mikroplastpartikler og kommer inn i næringskjeden. Tapte redskaper skader både fisket, dyrebestandene og miljøet. Resqunit AB (publ) ble stiftet i 2021 som et moderselskap (listco) som eier 100 % av aksjene i det norske datterselskapet Resqunit AS, grunnlagt i 2017. En av selskapets hovedaksjonærer er den verdenskjente Discovery-stjernen og krabbefiskeren Sig Hansen fra Deadliest Catch.

Følg pressemeldinger fra Resqunit AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Resqunit AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Resqunit AS