Resolusjon fra NAF landsmøte 2021: Veiene skriker etter vedlikehold – etterslepet må fjernes innen 2030

Norske bilister er lei av at politikere vedtar gigantiske bompengefinansierte motorveier, samtidig som fylkesveiene råtner på rot. I dag brukes kun hver femte veikrone på vedlikehold. Den brøken må endres, slik at vedlikeholdsetterslepet er fjernet innen 2030.
Over halvparten av landets befolkning mener at veivedlikehold må prioriteres. Vedlikehold kommer godt foran utbygging av nye veier. 68 prosent i de minst sentrale strøkene vil at vedlikehold skal prioriteres, sammenliknet med 39 prosent i storbyen. Andelen som vil prioritere veivedlikehold stiger jo mindre sentralt folk bor, og viser at folk i distriktene kjenner problemet med utrygge og forfalne veier på kroppen.
Dårlig vedlikeholdte veier kommer også høyt opp på listen over hva som bekymrer folk på deres hverdagsreiser. Uansett hvor i landet folk bor, er dårlig vedlikehold (hull i veien, manglende siderekkverk, ol.) en bekymring. Jo mindre sentralt folk bor, jo mer øker bekymringen. Over 40 prosent av de som bor i distriktene er bekymret for dårlig veivedlikehold. Det er et paradoks at nesten samtlige partier på Stortinget er positive til å styrke veivedlikeholdet, samtidig som vedlikeholdsnivået er så lavt.
NAF jobber for at våre medlemmer skal komme vel frem. Vi forventer at partiene tar sine egne formuleringer på alvor i de kommende årene, og prioriterer veivedlikehold høyere.
NAF mener:
- Veivedlikehold må prioriteres betydelig opp i de kommende statsbudsjettene.
- Etterslepet på veivedlikehold må fjernes innen 2030.
- Hvis ikke vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene er fjernet innen 2030 bør staten overta ansvaret for dagens fylkesveier.
Vedtatt av landsmøtet i NAF, Tromsø, 5. juni 2021
Nøkkelord
Kontakter
Camilla RysteKommunikasjonssjef
Tel:482 13 216camilla.ryste@naf.noBilder
Om NAF
Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.
Følg pressemeldinger fra NAF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra NAF
NAF: - Liten interesse for bildeling18.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Interessen for å bruke bildeling har gått ned i de fem storbyområdene i Norge. – Bildeling er fortsatt lite utbredt i byene våre. Ønsket om å bruke egen bil og hverdagslogistikken er bremseklosser, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Flere opplever hyppige forsinkelser på buss, tog og bane15.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Det er nå flere som opplever at kollektivtransporten er forsinket nesten hver dag, sammenliknet med i 2021. – De som tar toget opplever den aller største økningen i forsinkelser, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
NAF advarer: - Nå øker viltfaren langs veiene12.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Flere enn en av fire er bekymret for å kjøre på vilt på sin hverdagsreise. Høsten er høysesong for viltpåkjørsler, ifølge NAF.
Andreas Haaland-Carlsen blir ny redaktør i Motor10.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
– Jobben som redaktør i Motor kombinerer lagbygging, produktutvikling, journalistikk og ledelse. Det syns jeg er kjempespennende, sier Haaland-Carlsen. Haaland-Carlsen har bred redaksjonell erfaring fra Drammens Tidende, Egmont Publishing, Aller X og Dagsavisen. Han starter i Motor i oktober.
NAF advarer mot klimaavgiftssjokk på bensin og diesel4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
NAF mener andre avgifter må kuttes for å sikre at de nye klimakvotene på bensin og diesel ikke fører til høyere priser. – Bilistene må skjermes for avgifter som sender pumpeprisen til himmels, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom