Renten settes ned med inntil 0,5 prosentpoeng

I kjølvannet av Norges Banks kutt i styringsrenten nylig justerer Danske Bank sin boliglånsrente ned med inntil 0,5 prosentpoeng.

Justeringen effektueres fra og med 22. april for eksisterende kunder.

- Vi har lovet våre kunder at vi skal være en garantist for sunn konkurranse i det norske bankmarkedet, og i takt med Norges Banks nedjustering forleden justerer vi dermed rentene på våre boliglån ned med inntil 0,5 prosentpoeng. Vi effektuerer i tillegg justeringen på et tidligere tidspunkt enn mange av de større bankene, sier landssjef Trond Mellingsæter i Danske Bank.

Han forstår at man i disse dager stiller spørsmål ved hvorfor bankene ikke kan justere renten med nøyaktig like mye som Norges Bank gjør.

- I den ekstraordinære situasjonen vi nå befinner oss i, med stor usikkerhet i finansmarkedene, fører ikke kutt i styringsrenten til Norges Bank automatisk til at prisen som bankene betaler for å hente inn penger til utlån har falt tilsvarende. Pengemarkedsrenten ligger på et mye høyere nivå enn styringsrenten, som gjør at vi ikke kan senke rentene like mye og til samme tid, sier Mellingsæter.

Følg saker fra Danske Bank

Siste saker fra Danske Bank