Huseierne

Renten satt opp: Så mye dyrere blir boliglånet

Dagens renteøkning fra Norges Bank vil gi dyrere boliglån for norske boligeiere. Et lån på to millioner kroner vil med siste renteøkning bli rundt 15.600 kroner dyrere, viser tall fra Huseierne. - Nå må norske boligeiere være aktive bankkunder, råder Carsten Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

Forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne, Carsten Pihl

Norges Bank økte torsdag 19. september styringsrenten med 0,25 prosentpoeng. Det siste året har styringsrenten da økt med 1 prosentpoeng.

-Vi regner dessverre med at denne renteregningen sendes videre til norske boligeiere, selv om bankene ikke trenger å gjøre det, sier Carsten Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

Lånet økt med 15.600 kroner

- Renteøkningen som kommer nå vil gi en boligeier som har 2 millioner igjen å nedbetale på lånet en økning i renteutgifter på nesten 4000 kroner i året etter skatt. Det blir 325 kroner i måneden i økte renteutgifter, sier Carsten Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

- Dette er i seg selv ikke så mye. Men dette er den fjerde renteøkningen på et år, og til sammen blir dette store økte utgifter for vanlige norske boligeiere.

- For et lån på 2 millioner vil de fire renteøkningene til sammen betyr en økning i månedsutgiftene på 1300 kroner etter skatt. Eller omlag 15.600 kroner i året. Det vil merkes i husholdningsbudsjettene.

- Har man en million kroner igjen å betale på lånet blir økningen 168 kroner i måneden. Og de tre renteøkningen til sammen betyr en økning i månedsutgiftene på 650 kroner, og en årlig økning på 7800 kroner.

Renteøkningen kommer tidligst 31. oktober

- Vanligvis vil de fleste bankene nå sette opp renten på boliglånene, men for eksisterende kunder skal det gå seks uker fra varselet gis til renten settes opp. Det betyr at renteregningen for de som har boliglån øker tidligst 31. oktober, sier Carsten Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

Sjekk renten - bytt bank!

- Boligeiere bør nå sjekke renten i banken der de har boliglån. Huseiernes rentebarometer for september viser at den beste renten man får på vanlige lån på to millioner nå er på 2,69 prosent effektiv rente. Etter renteøkningen forventer vi at de beste rentene ender opp rundt 2,95 prosent effektiv rente. Boligeiere bør derfor sjekke både hvilken rente de har i dag, og om banken deres øker renten. Særlig de som får rente godt inn på 3-tallet bør se seg om etter en annen bank, sier Carsten Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

- Det er ofte mulig å prute på renten som står i prislistene. Hvis ikke skal man nå vurdere å bytte bank til en som har bedre betingelser. For eksempel har mange arbeidstakerorganisasjoner gode betingelser på lånerenter, sier Carsten Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

- Jeg tror veldig mange vil kunne prute eller bytte seg til bedre betingelser, slik at man omtrent kan oppheve effekten av denne renteøkningen, sier Carsten Henrik Pihl, forbrukersjef i Huseierne.

--

[Priv til red: I utsendt pressemelding var det en skrivefeil i en mellomtittel. Der stod det at renteøkningen kunne komme tidligst 31. august. I selve brødteksten stod det 31. oktober. Det er selvfølgelig 31. oktober som er riktig, og mellomtittelen er endret i denne versjonen.]

Forbruker- og kommunikasjonssjef i Huseierne, Carsten Pihl

Om Huseierne

Huseierne
Fred Olsens gate 5

22 47 75 00http://www.huseierne.no

Huseierne er en landsomfattende forbrukerorganisasjon for norske boligeiere. Våre 225.000 medlemmer bor i hus, leiligheter, sameier, borettslag og gårdeiere. Huseierne ivaretar norske boligeieres lokale og rikspolitiske bolig- og eiendomsinteresser. Forbundet yter juridisk, byggteknisk og økonomisk rådgivning til medlemmene.

For mer informasjon: besøk vår nettside og følg oss på Twitter og Facebook.

Følg saker fra Huseierne

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Huseierne på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Huseierne