REMA-kjøpmann David Adampour mottar pris for samfunnsansvar

Kjøpmannens mangeårige engasjement for å inkludere mennesker som faller utenfor arbeidslivet hedres med tildelingen av REMA 1000s Ansvarspris.

Siden han ble Kjøpmann som 22-åring har det vært viktig for David å benytte sin posisjon til å hjelpe mennesker med ulike utfordringer inn i arbeid. I butikken hans i Torggata i Oslo har mennesker fra 15 ulike nasjoner fått jobb på tross av fysiske, psykiske eller språklige barrierer.

– Mennesker er mennesker, uansett hvor de kommer fra. Det handler om å ikke bare se de for hvem de er, men for hva de kan bli. For meg er det enkelt – jeg ansetter kun de som ikke får jobb andre steder, sier David Adampour, Kjøpmann ved REMA 1000 Torggata.

Årets Osloborger 2018

Davids engasjement ble i 2018 kjent for det norske folk gjennom TV2-programmet «Vårt Lille Land», besøk hos NRKs Lindmo og ikke minst utmerkelsen «Årets Osloborger», stemt frem av Aftenpostens lesere. Interessen for Davids engasjement og arbeid har i etterkant vært stor.

– Muligheten til å være med å inspirere til å bidra i en så viktig sak som inkludering er stort for meg. Jeg ønsker å vise at man ved hjelp av den erfaringen man har, uansett hva det skulle være, kan bidra gjennom arbeid, fortsetter han.

Foregangsfigur for inkluderende arbeidsliv

NAV har trukket frem David som en av de beste i landet på inkludering og han har blitt omtalt som foregangsfigur for inkluderende arbeidsliv av blant annet arbeidsminister Anniken Hauglie og kommunalminister Monica Mæland. Dette inspirerer også andre i REMA 1000 der David fremstår som en ledestjerne for arbeid med inkludering og mangfold.

- Jeg har fulgt David i flere år. Han er et glitrende eksempel på en verdibasert leder som ser mennesker for hva de kan bli, og tar ansvar langt utenfor det som er forventet. Han ser muligheter og potensial der andre ser utfordringer. Hans innsats har uten tvil betydd mye for både samfunnet, REMA 1000 og enkeltmennesker, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000 AS.

Dette er Ansvarsprisen

Adampour mottok prisen på REMA 1000 sitt årlige Riksmøte. Det er sjette gang Ansvarsprisen deles ut, og prisen går til REMA 1000-mennesker som har utmerket seg ved sitt engasjement for samfunnet og har vist ansvar langt utover det som forventes av dem.

Tidligere vinnere:

2017: Merete Forseth (fagsjef dyrevelferd i Norsk Kylling) for sitt arbeid med å bedre dyrevelferden i kyllingproduksjonen gjennom introduksjonen av kyllingrasen Hubbard fra Solvinge.

2016: Øystein Haugen (Kjøpmann REMA 1000 Skistua Narvik) for sitt mangeårige arbeid med å inkludere de som faller utenfor arbeidslivet.

2015: Atle Bringsås (Kjøpmann REMA 1000 Seljord) for arbeid med integrering av flyktninger ved språkpraksis gjennom 20 år.

2014: Mehmet Tekinös (Kjøpmann REMA 1000 Majorstua) for sitt brennende engasjement for å ta vare på sine medmennesker og bidrag til Veien Ut sitt arbeid for rusavhengige.

2013: Sven Ivar Lona (innkjøp) for sitt sterke standpunkt mot palmeolje og som en viktig bidragsyter i å fase det ut fra alle egne matvarer fra REMA 1000. Kjøpmann Einar Fosslie ved REMA 1000 Maxis ble også hedret med pris for sitt engasjement for å hjelpe foreldreløse barn i Afrika.

Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.

REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.

REITAN AS  eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, Posten Moderne og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.

For REITANs samlede virksomhet ble totalomsetningen i 2022 på NOK 130 mrd. og resultat før skatt ble NOK 1,9 mrd. Vi sysselsetter totalt 44 101 mennesker i syv land.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025.10.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding

Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater blir midtpunkt for Tv2 sin storsatsing i Trondheim under SkiVM 2025. Kanalen skal sammen med Britannia Hotel og Nye Hjorten Teater lage daglige sendinger, der God Morgen Norge får en sentral plass. I tillegg skal det lages et daglig kveldsshow fra Nye Hjorten Teater, der hele produksjonsapparatet til Tv2 er i sving for å lage lørdagstemning hver kveld!