REMA 1000 utfordrer konkurrentene!

– Vi registrerer at det er uenighet om metodikk – men vi bør fint kunne bli enige om en prisportal som fungerer for oss alle. Både hvilken portal – og hvilken metodikk, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan og fortsetter: – Jo flere som vil delta av dagligvarekjedene – jo bedre!
– Vi har tatt til orde for større åpenhet rundt priskonkurranse og prissammenligninger – fordi vi mener åpenhet fører til mer konkurranse. Dette er det kundene som tjener på, sier Reitan.
Ukentlige tester av forskjellige handlekurver på forskjellige steder i landet vil gi alle landets kunder den informasjonen og oversikten de trenger for å gjøre sine innkjøp.Slike tester vil føre til mer åpenhet rundt pris – dermed større konkurranse, og lavere priser ut til kundene.
REMA 1000 støtter også forslaget om en opprettelse av Dagligvareportalen. Dette er en portal som skal gi forbrukerne informasjon om næringsinnhold, ingredienser, allergener, opprinnelse og pris på alle matvarer, og vil gjøre det enklere for deg som kunde å orientere deg i et stort og uoversiktlig dagligvaremarked. Slik fungerer i hvert fall Finansportalen, som gjør at du kan holde deg orientert om tilbud innenfor bank og forsikring.
- Når det gjelder dagligvarer er det fortsatt en jungel, enten du ønsker å vite hvor du får kjøpt varer til laveste pris, eller hvilket produkt som er mest miljøvennlig eller har best kvalitet. Tjenesten på enhver.no er det nærmeste vi kommer en prisportal i dag, og ulike pris- og kvalitetstester i avisene kan gi deg et visst bilde. Men siden det er mange slike tester, mister man fort oversikten, sier Reitan.
En slik offentlig prisportal er våre konkurrenter imot. De mener det blir for dyrt å gjennomføre det. Det er kanskje ikke så rart hvis man tror på de eksterne konsulentene som har beregnet en kostnad på 600 millioner kroner til utvikling og gjennomføring. Dette tallet er selvsagt alt for høyt. All prisinformasjon finnes elektronisk i dag. Alle kjedene sitter på dette allerede, og en sammenstilling av eksisterende informasjon koster ikke i nærheten av 600 millioner. En slik argumentasjon kan derfor kun oppfattes som vikarierende for å slippe en god sammenligning av priser mellom kjedene.
Forbrukerrådet har jobbet med å få gjennom en dagligvareportal i mange år. Regjeringen stanset arbeidet med utviklingen i fjor, men nylig gikk næringskomiteen på Stortinget inn for at det skal etableres en nettbasert portal for dagligvarer innen 2016.
- Nå kan bransjen, myndigheter og forbrukere sammen hjelpe hverandre å bruke ny teknologi til å utvikle gode løsninger, og gi forbrukerne muligheten til å ta gode valg. Både for helsa og for lommeboka, sier Reitan.
Reitangruppen består av fire forretningsområder:
REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.
Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2013 (inkl. franchiseomsetning) for 77 milliarder kroner, sysselsetter 35.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.
Bilder

Om REITAN
Vår visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.
REITAN AS er et holdingselskap som utøver aktivt eierskap gjennom selvstendige selskaper. Som eier bidrar vi med å videreutvikle selskapene gjennom å være en pådriver i arbeidet med strategi, struktur, kultur og finansielle standarder.
REITAN AS eier selskapene Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital – som er tre selvstendige selskapsområder. I tillegg eier vi Britannia Hotel, PoMo og deler av Nye Hjorten Teater. Alle selskapene har felles filosofi, tenkesett og verdigrunnlag som er grunnlaget for sterke selskapskulturer.
REITAN AS har virksomhet i syv land.
Følg pressemeldinger fra REITAN
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REITAN på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REITAN
Årsresultat 2024 - Vekst og investeringer for fremtiden28.3.2025 11:58:00 CET | Pressemelding
2024 ble et merkeår for REITANs samlede virksomhet, med oppkjøpet av Entra-eiendommene i Trondheim og en vellykket integrasjon av ALDI-butikkene i Danmark. Med betydelige investeringer innen eiendom og handel, kultur- og byutvikling, ansvarlig matproduksjon og god kapitalforvaltning er det tid for å takke våre Kjøpmenn, samarbeidspartnere, medarbeidere, leietakere, hotellgjester og kunder.
Øyvind på Britannia er Norges beste bartender25.3.2025 17:04:26 CET | Pressemelding
Britannia Bar ble i går tildelt tre prestisjepriser under årets Bartenders’ Choice Award i Stockholm: Best Cocktail Bar Norway, Best Cocktail Menu Norway og Best Bartender Norway, sistnevnte til Executive Bar Manager Øyvind Lindgjerdet for hans visjonære arbeid.
PoMo et moderne kunstmuseum med rosa løper for alle15.2.2025 06:30:00 CET | Pressemelding
PoMo, Trondheims nye kunstmuseum, åpner dørene i dag lørdag 15. februar 2025 kl. 12:00. PoMo har som mål å være et inkluderende og tilgjengelig museum – et museum med rosa løper for alle, uavhengig av forhåndskunnskaper om kunst.
Elitekokk tar over Brasserie Britannia28.1.2025 18:45:00 CET | Pressemelding
27. januar viste Håvard Werkland muskler i Bocuse d’Or i Lyon – verdens mest prestisjefylte kokkekonkurranse. Nå er han klar for å sette sitt preg på Brasserie Britannia i Trondheim, hvor han tar over som daglig leder i mars 2025.
Pangstart for Nye Hjorten Teater17.1.2025 14:25:24 CET | Pressemelding
Premierepublikummet var i ekstase etter teppefall, teateranmelderne er like begeistret: Nye Hjorten Teater har truffet blink med sin aller første forestilling.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom