REMA 1000 senker prisene – Vi skal være billigst

- Siden 1979 har vi hatt som mål å ha de laveste dagligvareprisene. Det målet endrer vi aldri. Til tross for betydelig økte råvare- og innkjøpskostnader velger vi nå å senke prisene tilbake til nivået før 1. februar, slik at du som kunde fortsatt kan være trygg på at du får de laveste prisene på REMA 1000, sier Tom Kristiansen, administrerende direktør i REMA 1000 Norge.
Fra 31. januar til 1. februar satte REMA 1000 prisene i butikk opp med i gjennomsnitt 4,8 prosent, betydelig lavere enn hva ulike pristester viste 1. februar. Kristiansen sier at prisøkningen var en konsekvens av økte innkjøpspriser fra leverandører.
- I tillegg til økte priser fra leverandørene våre, som trådte i kraft 1. februar, har egne kostnader knyttet til særlig strøm, drivstoff, råvarer og andre innsatsfaktorer i egen produksjon steget kraftig gjennom fjoråret. Vi valgte å ikke ta ut én krone av denne kostnadsøkningen i fjor, og det gjorde vi heller ikke 1. februar, sier han.
REMA 1000 Norge har de siste 15 årene hatt en driftsmargin på 3,8 prosent i gjennomsnitt. Gjennomsnittet for alle næringer i Norge var, ifølge tall fra SSB, 10,6 prosent i samme periode.
- Det betyr at når man handler for 100 kroner i en REMA 1000-butikk, vil REMA 1000 Norge normalt sitte igjen med en fortjeneste mellom tre til fire kroner. Resten av 100-lappen går med til å betale avgifter til staten og de andre aktørene, sier Kristansen.
Han er tydelig på at kostnadskuttet som REMA 1000 nå innfører vil koste betydelig.
- Vi har små marginer fra før og konkurransen i norsk dagligvare er hard. Men grunnfilosofien vår er at vi skal ha de laveste prisene eller stenge dørene. Dette vil koste, men den kostnaden tar vi, slik at vi kan holde kundeløftet vårt, avslutter han.
Kontakter
Hege RognlienLeder kommunikasjon REMA 1000
Tel:800 31 015hege.rognlien@rema.noBilder
Om REMA 1000
REMA 1000 AS omfatter virksomheten til REMA 1000 i Norge, Danmark og Sverige, samt REMA Industrier. Virksomheten eies 100 % av Reitangruppen. REMA 1000 er blant Norges største dagligvareaktør og en av landets sterkeste merkevarer. Siden 1979 har REMA 1000 tilbudt kunder over hele landet et godt valgt utvalg av dagligvarer av god kvalitet til de laveste prisene
Følg pressemeldinger fra REMA 1000
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra REMA 1000 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra REMA 1000
Agurktiden er her – og agurken topper salget4.7.2025 08:15:00 CEST | Pressemelding
I klassisk agurktid dominerer faktisk agurken. REMA 1000 har solgt over 1,5 millioner agurker bare de siste ukene, og gjør den sunne favoritten til årets mest solgte frukt- og grøntvare.
Sommervikarene er på plass – gi dem gjerne ett ekstra hei30.6.2025 12:13:03 CEST | Pressemelding
Hver sommer får tusenvis av unge sin første jobb i REMA 1000. Nå er sommervikarene for 2025 i gang i butikker over hele landet – klare for å ta imot kunder, fylle på varer og lære det som for mange er starten på arbeidslivet.
Over én million solgte jordbærkurver i juni28.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Det er ingen tvil om hva som er sommerens store favoritt i norske handlekurver. Så langt i år har REMA 1000 solgt over én million kurver med jordbær – og det er fortsatt mye igjen av sesongen.
REMA 1000 ambisiøse ansvarsstrategi - På vei, men ikke i mål2.6.2025 11:27:23 CEST | Pressemelding
De siste fem årene har REMA 1000 redusert utslipp i egen drift med 30 % og kuttet matsvinn med 40 %. Salget av plastposer har falt med 32 %, og utvalget av sunne matvarer er større enn noen gang. – Vi har gjort mye bra, men vi er ikke i mål, sier leder for ansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge.
Her får ungdom sin første jobb – og velger å bli14.5.2025 13:22:35 CEST | Pressemelding
REMA 1000 er en av Norges største arbeidsgivere for unge. Hvert år får tusenvis sin første arbeidserfaring hos dagligvarekjeden – ofte gjennom en sommerjobb.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom