REMA 1000 første og eneste dagligvareaktør i Norge med Dyrevernmerket på egg

I dag mottok Kolonihagen dyrevernmerket for sine økologiske egg. Eggene er de første i Norge som får dette viktige stemplet av Dyrevernalliansen. Kolonihagen er en av REMA 1000 sine egne merkevarer og eggene selges utelukkende i REMA-butikker.

Dyrevernmerket er den eneste merkeordningen som kun handler om dyrenes ve og vel, og målet med merket er å bedre livet til flest mulig dyr. Ingen norsk aktør har tidligere mottatt slik merking for egne egg.

- Vi synes det er stor stas at en av våre egne merkevarer blitt anerkjent for arbeidet sitt med dyrevelferd. Dyrevelferd er et viktig satsningsområde for REMA 1000, fordi vi ser at stadig flere av våre kunder over hele landet etterspør sunnere og mer bærekraftige varer, sier, sier bærekraftsansvarlig Kaia Andresen i REMA 1000.

Dyrevernalliansen på sin side er fornøyd med å endelig kunne gi Dyrevernmerket til en egg-produsent. Tidligere er merket gitt til en håndfull andre aktører, blant annet kylling- og osteprodusenter. Kolonihagens grisebønder var de første som kvalifiserte og tok i bruk Dyrevernmerket på gris.

- Kjempegøy! Kolonihagen-eggene er i særklasse med tanke på dyrevelferd, sier kommunikasjonsleder Live Kleveland i Dyrevernalliansen.

Ifølge Dyrevernalliansen er det viktigste kriteriet aktører må oppnå for å få Dyrevernmerket dyrenes mulighet for tilgang til vinterhage og luftegård. Vinterhage gir hønene mulighet til å få frisk luft, tilgang til dagslys, og skifte av miljø ved at de kan bevege seg mellom ulike soner innendørs i hønsehuset og utendørs i vinterhagen. Dette er spesielt viktig i Norge med vårt harde klima, som gjør det vanskelig å være ute resten av året. Vinterhagen beskytter også mot smitte.

Kolonihagen er ikke mindre begeistret over å være de første i Norge som kan smykke seg med Dyrevernmerket på eggene.

- Disse eggene er vi stolte av og de representerer alt Kolonihagen står for. Dette motiverer oss til å fortsette arbeidet med å stadig forbedre dyrevelferden. Men vi må ikke glemme de tre fantastiske egg-produsentene. Dette er bønder med et helt unikt engasjement som går den ekstra mila for dyrene. Nå blir de anerkjent for arbeidet sitt og det er vi stolte å vise kundene, sier innovasjonsdirektør Arnt Ove Englund i Kolonihagen.

Foto: Kolonihagen
Foto: Kolonihagen
Leder av Dyrevernmerket, veterinær Helle Haukvik, og eggprodusent Kåre Johnny Berg. Foto: Dyrevernalliansen

REITAN består av tre forretningsområder: Reitan Retail, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.I tillegg kommer Britannia Hotel, et femstjerners internasjonalt fullservicehotell i Trondheim.

REITAN HANDEL styrker seg på samfunnskontakt 7.9.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

Handelsselskapet REITAN HANDEL styrker seg på kommunikasjon og næringspolitikk. Øyvind Breivik fra Hydro Energi blir kommunikasjonssjef med ansvar for media, mens Stian Valla Taraldsvik fra First House og stortingsrepresentant Kårstein Eidem Løvaas får ansvar for næringspolitikk og myndighetskontakt. De tre vil rapportere til kommunikasjonsdirektør Inger Sethov. -Rammebetingelsene for vår bransje er i rask endring, og politiske og regulatoriske prosesser må følges tett, både i Norge og i EU. Når kunden er vår øverste sjef, må vi gjøre det vi kan for å sikre konkurransedyktige vilkår, som til syvende og sist gjør at vi kan skape de beste kundeopplevelsene, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REITAN HANDEL. -En sterk og stødig stemme om saker som er viktige for vår virksomhet er avgjørende for at vi skal lykkes i å forsterke vår posisjon som et ledende handelsselskap. Jeg ser frem til å få flere dyktige folk med på laget i REITAN HANDEL, sier kommunikasjonsdirektør Inger S