Rekordstort fløtesalg i sommer
Tidligere i sommer kunne butikkjedene melde om rekordstort jordbærsalg. Som en følge av dette kan Q-Meieriene nå også melde om rekordstort fløtesalg.
Nye «fløtemåneder»
- Desember og mai er normalt de store «fløtemånedene», men nå ser det ut som at juni og juli blir de nye, sier Q-sjefen Bent Myrdahl. I hvert fall hvis rekordsommeren fortsetter.
Det lille utfordrermeieriet oppdaget at fløtesalget ikke fikk den vanlige «duppen» i salgstallene etter at Norges befolkning hadde gjort unna pavlovaene og resten av 17. maibaksten. Q-sjefen bestemte seg derfor for å se nærmere på hvorfor de i år har solgt 400.000 flere liter fløte.
På oppdrag fra Q-Meierene fant analysesebyrået Opinion ut at hele 50% av Norges befolkning aller helst bruker fløte på jordbærene.
Fløte er det flest foretrekker til ferske jordbær, og 2 av 3 spiste jordbær med fløte i fjor sommer. I tillegg oppgir 11% at de bruker krem, som kjent laget av fløte, til jordbær. Is og vaniljesaus er også favoritter, mens 14% spiser jordbær uten noe tilbehør.
- Vi har nesten 30% vekst i denne kategorien. Noe skyldes nok at vi har god holdbarhetsdato og en god og stabil produksjon på meieriet vårt, sier Myrdahl.
Barndomsminner med fløte og jordbær
Likevel mener han at hypotesen hans om at fløtesalget går opp i sommer fordi nordmenn elsker jordbær og samtidig har gode barndomsminner med fløte på jordbær ser i følge undersøkelsen ut til å stemme.
- Noen sommerbarndomsminner er sterkere enn andre og vi bærer de med oss videre i livet, sier Q-sjefen.
Fløte foretrekkes nemlig av flest i alle aldersgrupper. Blant de som er 50 år eller eldre foretrekker 51 % fløte. Blant de under 30 år er det flere som varierer med krem, is, yoghurt og andre meieriprodukter.
- Det ser også ut som at fløte med jordbær er noe som er en favoritt over hele landet. Oslo skiller seg ut som landsdelen med den høyeste andelen som spiser jordbær uten noe tilbehør (23 %), sier Myrdahl.
For mer info se Q-Meieriene.no
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder
Om Q-Meieriene
Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Norges største påskejakt på kartong er i gang10.3.2024 23:32:55 CET | Pressemelding
– Vi forventer at over 100 000 nordmenn vil engasjere seg i påskejakten i år, sier Pål Rasmussen, melkesjef for Q-Meieriene. Flere tusen har allerede startet.
Mer krønsj gav gevinst18.2.2024 17:08:14 CET | Pressemelding
Mange sverger til yoghurt med müsli for å få en god morgen eller mettende mellommåltid. Regine ville ha mer krønsj i sin. Nå har hun fått det og 10 000 blanke kroner.
Lilla lansering for melkeinnovasjon12.2.2024 20:30:26 CET | Pressemelding
Det lilla lyset som skinte opp Q-Meieriene i Gausdal levnet ingen tvil - nå kommer lilla-melken!
Q-Meieriene blir medlem i Virke11.2.2024 17:52:58 CET | Pressemelding
Q-Meieriene har meldt seg inn i Virke. Målet er å bygge en sterkere allianse for å opprettholde konkurransen i meierisektoren, og å overbevise Stortinget om å endre kurs i melkepolitikken.
Nyheter fra Q-Meieriene og Skyr7.2.2024 17:46:17 CET | Pressemelding
I Q er forbruker sjefen! Vår oppgave i Q-Meieriene er å begeistre forbruker gjennom å bidra til mangfold i meierihyllen. Gjennom åpen dialogen med forbruker får vi god innsikt og kjennskap til hvilke behov og ønsker forbrukerne våre har. Derfor kommer vi nå med flere spennende nyheter fra Q og Skyr.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom