Rekordstort fløtesalg i sommer
Tidligere i sommer kunne butikkjedene melde om rekordstort jordbærsalg. Som en følge av dette kan Q-Meieriene nå også melde om rekordstort fløtesalg.
Nye «fløtemåneder»
- Desember og mai er normalt de store «fløtemånedene», men nå ser det ut som at juni og juli blir de nye, sier Q-sjefen Bent Myrdahl. I hvert fall hvis rekordsommeren fortsetter.
Det lille utfordrermeieriet oppdaget at fløtesalget ikke fikk den vanlige «duppen» i salgstallene etter at Norges befolkning hadde gjort unna pavlovaene og resten av 17. maibaksten. Q-sjefen bestemte seg derfor for å se nærmere på hvorfor de i år har solgt 400.000 flere liter fløte.
På oppdrag fra Q-Meierene fant analysesebyrået Opinion ut at hele 50% av Norges befolkning aller helst bruker fløte på jordbærene.
Fløte er det flest foretrekker til ferske jordbær, og 2 av 3 spiste jordbær med fløte i fjor sommer. I tillegg oppgir 11% at de bruker krem, som kjent laget av fløte, til jordbær. Is og vaniljesaus er også favoritter, mens 14% spiser jordbær uten noe tilbehør.
- Vi har nesten 30% vekst i denne kategorien. Noe skyldes nok at vi har god holdbarhetsdato og en god og stabil produksjon på meieriet vårt, sier Myrdahl.
Barndomsminner med fløte og jordbær
Likevel mener han at hypotesen hans om at fløtesalget går opp i sommer fordi nordmenn elsker jordbær og samtidig har gode barndomsminner med fløte på jordbær ser i følge undersøkelsen ut til å stemme.
- Noen sommerbarndomsminner er sterkere enn andre og vi bærer de med oss videre i livet, sier Q-sjefen.
Fløte foretrekkes nemlig av flest i alle aldersgrupper. Blant de som er 50 år eller eldre foretrekker 51 % fløte. Blant de under 30 år er det flere som varierer med krem, is, yoghurt og andre meieriprodukter.
- Det ser også ut som at fløte med jordbær er noe som er en favoritt over hele landet. Oslo skiller seg ut som landsdelen med den høyeste andelen som spiser jordbær uten noe tilbehør (23 %), sier Myrdahl.
For mer info se Q-Meieriene.no
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Januar 2019 trykket Q-sjef Bent Myrdahl mobilnummeret på millioner av melkekartongen med ønske om å forsterke dialogen med forbrukerne. Hittil har over 1000 forbrukere har tatt kontakt direkte på telefon til Q-sjefen. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Sommerens enkleste miljølodd1.7.2025 09:29:26 CEST | Pressemelding
I sommer blir melkekartongen din mer enn en kilde til frisk og god melk – den blir også et lodd i returkartonglotteriet. Q-Meieriene har i samarbeid med Grønt Punkt Norge gjort det enklere enn noensinne å delta.
Ungdomsskoleelever imponerte verdensmester – med restemat!4.6.2025 12:53:46 CEST | Pressemelding
Finalen i Q Matredderdagen 2025 ble en fest for både smaksløkene og miljøengasjementet. Tre ungdomsskoleklasser fra Austevoll, Radøy og Skjevik konkurrerte om å lage den beste to-retteren basert på mat som ellers ville blitt kastet.
Nå kan du være med på å gi bort én million kroner til gode formål20.5.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
Hver slurk teller: Visste du at hver gang du velger sjokolademelk, Skyr® eller rømme fra Q, så bidrar du til å få gode ting til å skje?
Melk og matte skal redde mat13.5.2025 09:33:30 CEST | Pressemelding
Q-Meieriene og Matematikksenteret går sammen om å sette fokus på matredding. Denne våren finner du matredder-matte på 12 millioner melkekartongen.
Påskemysterium fra Q: Hvor ble det av eggene?15.4.2025 12:19:32 CEST | Pressemelding
– Hallo i luken, har dere glemt eggene eller?! Slike meldinger får Q-sjefen på mobiltelefon sin i påsken. Årsaken er at flere mener at eggene i Norges største påske-quiz er for vanskelige å finne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom