Rekordsterkt første halvår for If

Forsikringsselskapet If legger i dag frem et rekordsterkt resultat for andre kvartal og første halvår samlet. Nordens største forsikringsselskap hadde en vekst på 7,2 % i andre kvartal.

Morten Thorsrud, konsernsjef for If Skadeforsikring.

- En vekst på 7,2 % har vi aldri hatt i et enkelt kvartal noensinne, så jeg er naturlig nok svært fornøyd med det, sier Ifs konsernsjef, Morten Thorsrud.

Han legger til at selskapet vokser i antall kunder i alle land og alle forretningsområder.
- Det er variasjoner i landene, og spesielt i Finland er markedet i større grad preget av arbeidsledighet og andre effekter av pandemien, men for If totalt sett er utviklingen svært god, sier Thorsrud.

Tilbake mot normalen

For første halvår var Ifs totalkostnadsprosent på 81,1 %, noe som er enda en rekordnotering for selskapet. Thorsrud sier at noe av årsaken kan knyttes direkte til endrede adferdsmønstre som følge av pandemien, men at resultatet uansett er sterkt.
- Frem til juni har vi få reiseskader og det er mindre trafikk på veiene som fører til færre skader. Dette slår rundt 3 % i positiv retning på totalkostnadsprosenten, noe vi forventer vil endre seg i takt med at samfunnene våre åpnes mer opp igjen.

Skadedata fra If for ukene etter 1. juni viser da også at aktiviteten på veiene nærmer seg 2019-nivå, men det er fortsatt langt mindre reiseaktivitet til andre land enn et normalår.

Konsernresultatet for andre kvartal

Her er resultatet for andre kvartal og første halvår 2021:

• Totalkostnadsprosenten for andre kvartal 2021 er 80,7 (80,5 % i andre kvartal 2020). For første halvår 2021 samlet er totalkostnadsprosenten 81,1 (82,1 % i 2020).
  • Forsikringsteknisk resultat for kvartalet er 2 356 MSEK (2 316). For første halvår er teknisk resultat 4 549 MSEK (4 239).
  • Premieinntekt i andre kvartal var 12 622MSEK (11 867). For første halvår samlet var premieinntekten i konsernet 30 851 MSEK (30 347).
  • Investeringsresultatet for andre kvartal var på 909 MSEK (536). For første halvår 2021 var investeringsresultatet 1 481 MSEK (148).

Det norske resultatet

If fortsetter den gode utviklingen i det norske markedet også dette kvartalet, med 7,8 % vekst i første halvår – fordelt jevnt på kundevekst og prisjusteringer.

• Premieinntekt i andre kvartal var 3 818 MNOK (3 517 MNOK i andre kvartal 2020). For første halvår samlet var premieinntekten i Norge 9 755 MNOK (9 076).
  • Forsikringsteknisk resultat endte på 947 MNOK (650 MNOK i andre kvartal 2020). For første halvår var det forsikringstekniske resultatet 1 271 MNOK (806).
  • Totalkostnadsprosenten var på 76,0 i andre kvartal (83,0 %) og 84,0 % (90,2 %) for første halvår samlet.

Godt nybilsalg og kundebevaring

Et svært godt nybilsalg i Norden er bra If-resultatet. Frem til og med juni var det 25 % økning i salget av nye biler i Norden samlet, der Norge og Sverige leder an.
- If har nå en markedsandel på hele 26 % på forsikringer til nye biler i Norden, så det gode nybilsalget  er svært positivt for oss.

En annen ting Ifs konsernsjef trekker frem, er kundebevaring.

- Vår ambisjon er å ha de mest fornøyde kundene i Norden og Baltikum. I Norge har vi nå vunnet pris for vår kundeservice 5 år på rad og vår reiseforsikring og barneforsikring ble nylig best i test. Systematisk og godt arbeid gjør at vi får flere kunder, samtidig som få kunder forlater oss, sier Morten Thorsrud.

Morten Thorsrud, konsernsjef for If Skadeforsikring.