Rekordsalg av reiser: Advarer kundene mot å glemme viktig detalj

Det meldes om historisk økning i salget av reiser inn mot høstferien. Derfor ønsker If og Europeiske Reiseforsikring å minne om viktigheten av å gjøre ting i riktig rekkefølge.
Den viktige detaljen: Reiseforsikringen må være gyldig før man kjøper en reise for at avbestillingskostnader skal erstattes. Foto: If

- Hvis man velger å kjøpe seg en reise før man tegner en reiseforsikring, vil man ikke få dekket avbestillingskostnader. Og er det noe mange har erfart de siste to og et halvt årene, er det hvor verdifull en slik dekning kan være, sier Andreas Handeland, reiseekspert og kommunikasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

Det er både kjedelig og økonomisk belastende å sitte igjen med regningen for en tur man ikke får dratt på. Avbestilling er en av de vanligste grunnene til at forsikringen blir brukt, og kan skyldes sykdom, skader, værforhold eller tekniske problemer.

- En slik regning kan bli svært høy. I tilfeller der fly- eller reiseselskapet må kansellere er denne aktøren som må finne et godt alternativ til deg, eller refundere pengene. I tilfeller der du selv må kansellere, som ofte skjer av uforutsette grunner, er det forsikringen som er sikkerhetsnettet, sier Handeland.

Risikerer millionregning etter å ha blitt rammet av sykdom

Det å ha forsikringen i orden før avreise er helt avgjørende dersom du skulle bli syk eller skadet på reisen. Da er man godt dekket og sikret god hjelp dersom det utenkelige skulle skje.

- Hvert eneste år hører vi om tilfeller der nordmenn blir alvorlige syke eller skadet på reise rundt om i verden. Uten forsikring risikerer man å bli sittende igjen med en regning i millionklassen, så den bør være gyldig før man reiser, og aller helst før du kjøper reisen, sier Handeland.

Selv om sommeren 2022 ble nok en annerledessommer, grunnet streik, personellmangel og flyplasskaos, ser Norges største reiseforsikringsselskap at skadestatistikken begynner å nærme seg nivåene fra 2018 og 2019.

- Sommeren var preget av voldsomt mye bagasjetrøbbel, forsinkelser og avbestillinger, men vi ser at antallet sykdomstilfeller i utlandet er på vei tilbake mot normalen, så rådet er klart: Sørg for at forsikringen din er gyldig før du kjøper en reise, sier Andreas Handeland i If og Europeiske Reiseforsikring.

Advarer mot å glemme reiseforsikring før høstferien. Andreas Handeland, kommunikasjonsdirektør i If og Europeiske Reiseforsikring. Foto: If