SkiStar

Rekordresultat og stor optimisme foran neste vintersesong

SkiStar legger fram det beste nimånedersresultatet i selskapets historie, og konsernsjef Mats Årjes konstaterer at det fortsatt er stor interesse for alpin skikjøring som feriealternativ.
I Hundfjället i Sälen er første spadetaket tatt i vår nye SkiStar Lodge.

Antall skidager, der en skidag tilsvarer en dags skikjøring med SkiPass, endte på 5,8 millioner i sesongen 2018/19. Det er kun 6.000 færre enn i sesongen 2017/18, da vi økte antall skidager med 7,5 prosent og hadde fantastiske værforutsetninger. Det gjør at årets resultat for antall skidager står seg veldig bra.

Gevinst fra våre utviklingsprosjekter er 79 millioner kroner høyere enn foregående år. Vår prognose, som sier en økning fra foregående år, er dermed innfridd allerede etter tredje kvartal. Vi ser ingen nedgang i interessen for å investere i feriebolig fra verken bedrifter eller privatpersoner på destinasjonene vi er aktive.

Salgstilveksten i vår kjernevirksomhet, i kombinasjon med gevinstøkningen fra utviklingsprosjekter, forklarer den positive utviklingen i vår omsetning og resultat.

Bookede objektsdøgn (gjennom SkiStars losjiformidling) minsket med 1,2 prosent til 511.000. I hovedsak skyldes det en noe dårligere kalender denne sesongen, med kun en påskeuke, uke 16.

Foran neste sesong skal det investeres for om lag 330 millioner kroner. I hovedsak er dette erstatningsinvesteringer og moderniseringer. Vi fortsetter å ha fokus på bra snøproduksjon, slik at vårt tilbud står sterkt allerede fra sesongstart.

Byggingen av flyplassen Scandinavian Mountains Airport mellom Sälen og Trysil pågår også for fullt, og er i henhold til tidsplanen. Vi ser fram til at de første flyene lander 22. desember 2019.

I Hundfjället er første spadetaket tatt i vår nye SkiStar Lodge, som er neste steg i vår satsing på Sälen som en internasjonal fjellresort.

Det er mye å se fram til foran neste vintersesong. Vi har store forhåpninger til vår strategi om å lokke flere utenlandske gjester, som vårt tittelsponsorat for alpin-VM i Åre var en del av. Vi ser sterk vekst i bookinger fra blant annet Tyskland, Storbritania og Finland. Den totale bookingsituasjonen foran kommende vintersesong ser noe bedre ut enn på samme tidspunkt i fjor. I sum gjør dette at vi med optimisme ser fram til enda en bra vintersesong.

Delårsrapport - september 2018-mai 2019

Tredje kvartal

• Nettoomsetningen for tredje kvartal økte med 23 MSEK, 3 prosent, til 939 MSEK (916) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for tredje kvartal minsket med 24 MSEK, 8 prosent, til 256 MSEK (280) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje endte på 3:30 SEK (3:60), en nedgang på 8 prosent.

Nimånedersperioden

• Nettoomsetningen for nimånedersperioden økte med 214 MSEK, 9 prosent, til 2 566 MSEK (2 352) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for nimånedersperioden økte med 64 MSEK, 11 prosent, til 667 MSEK (603) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje endte på 8:52 SEK (7:68), en økning på 11 prosent.

Denne informasjon er informasjon som SkiStar AB er pålagt å offentliggjøre i henhold til EUs direktiv om markedsmisbruk og verdipapirloven. Informasjonen er gitt gjennom nedenståendes kontaktpersons sekretariat for offentliggjøring 19. juni klokken 7.30 CET.

Ytterligere informasjon gis av:

Mats Årjes, konsernsjef, tel +46 (0) 280 880 80

Anders Örnulf, økonomi- og finansdirektør, tel +46 (0) 280 880 80

I Hundfjället i Sälen er første spadetaket tatt i vår nye SkiStar Lodge.

Om SkiStar

SkiStar
Sälfjällstorget
880 67 Sälen

+46 280 88050https://www.skistar.com/no/

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 49 %, i Norge 30 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.

Bilder og film i SkiStars presserom kan publiseres fritt i omtale av SkiStar, våre destinasjoner og produkter.

Følg pressemeldinger fra SkiStar

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SkiStar på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SkiStar

SkiStars vinternyheter: Ny overnatting nære bakken, enda bedre skikjøring og restauranttilbud12.9.2019 06:50:00 CEST | Pressemelding

Skisesongen nærmer seg og det skjer mye spennende på SkiStars destinasjoner. I Hemsedal åpner hotellet FYRI Resort of Hemsedal med fantastisk utsikt og beliggenhet, i tillegg til to nye bakker og en ny heis. I Trysil blir skikjøringen enda bedre med bredere bakker og mer effektiv snøproduksjon. Et annet høydepunkt er åpningen av Scandinavian Mountains Airport, flyplassen mellom Trysil og Sälen som åpner 22. desember. I Åre utvides den allerede sterke restaurantscenen, da flere populære «Stockholm-krogar» etablerer seg i byen.