Rekordpåmelding til Ombordfryst-konferansen

Ei uke før Ombordfryst-konferansen i Ålesund er det mer enn 400 påmeldte. Dette er langt mer enn tidligere, og enda er det plass til flere.

Fisken fryses ombord i fiskeåbåtene i løpet av kort tid. Foto: Odd Kristian Dahle.

I fjor passerte den norske sjømateksporten 150 milliarder kroner. Over halvparten av volumet kommer fra villfisknæringen, viser tallene fra Norges sjømatråd.

Neste uke, 12. januar, samles hvitfisknæringen i Ålesund til den årlige Ombordfryst-konferansen. Og i år er det ny påmeldingsrekord med 410 påmeldte.

- Dette viser at Ombordfrystkonferansen er godt etablert som en svært viktig møteplass for hvitfisknæringen. Det viser også at vi treffer med et godt og aktuelt program og med interessante innledere, sier Odd Kristian Dahle, informasjonsleder i Fiskebåt.

Konferansen blir arrangert tidlig i januar hvert år av arrangørene, Norges sjømatråd, Nordea og Fiskebåt.

Det er enda mulig å melde seg på konferansen.

Les mer om programmet og meld deg på konferanesen her.

- Kutt i havforskningen – alvorlig for fiskerinæringen5.12.2022 11:49:55 CET | Pressemelding

- 28 arbeidsplasser skal bort når forskningsfartøyet «Kristine Bonnevie» skal ut av instituttets tjeneste. Havforskningsinstiuttet (HI) må også kutte på andre områder og det er derfor klart at totalt sett vil en få færre toktdøgn og dermed også mindre bestandsforskning i 2023. Dette er svært beklagelig i en tid der vi har behov for mer forskning, sier styreleder i Fiskebåt Nord, Marius Ytterstad.