Rekordoppslutning for ryttersporten

Mens idretten samlet har en kraftig nedgang både i medlemstall og aktivitetstall, økte aktivitetstallene til Norges Rytterforbund med hele 7 prosent. - Vi har klart å holde sporten i gang i et krevende 2020. Dette er vi veldig glad for, men vi deler også idrettsforbundets bekymring for nedgangen innen idretten generelt, sier generalsekretær i Norges Rytterforbund, Beate Heieren Hundhammer.
Foto: Rebecca Ballestad-Mender

Norges idrettsforbund presenterte i går tallene for 2020 som for en samlet idrett viser nedgang på 9,6 prosent når det gjelder medlemmer og 3,8 prosent for aktivitetstall. Tilsvarende tall for ryttersporten er en nedgang på 3,4 prosent for medlemmer, men aktivitetstallene har økt med 7 prosent.

– Vi har aldri hatt så høyt aktivitetstall før, over 34.000. Vi er glade og stolte over at sporten har fått dette til i et så vanskelig år som 2020, fortsetter generalsekretæren. – Selv om det har hjulpet at ryttersporten ikke er en kontaktidrett, ville det ikke ha vært mulig uten den formidable innsatsen våre klubber landet rundt har gjort. De har funnet løsninger som har gjort det mulig med aktivitet i tråd med koronareglene. Det sterke engasjementet for å holde aktiviteten oppe, sier mye om hvilken betydning sporten har både for våre frivillige og for våre utøvere. Tallene kan nok også forklares med at flere passive medlemmer har blitt aktive igjen, i tillegg til at folk har sett på ryttersporten som en mulighet til aktivitet under koronapandemien. Vi har også fått tilbakemeldinger om at rideskolene har hatt økt pågang av deltagere, noe som er svært positivt i forhold til rekruttering til sporten.

– Når det gjelder nedgangen i vårt medlemstall, så ser vi også lyst på det i den forstand at vi forventet en nedgang, men at den er mindre enn fryktet, fortsetter generalsekretæren.

– For oss er tallene en gladmelding, og vi ser positivt på hvordan disse vil utvikle seg videre for vår del. Samtidig er det alarmerende at idretten samlet sett går ned, dette har betydning både for oppvekstsvilkår og for folkehelsen, og vi støtter helhjertet den henvendelsen Norges idrettsforbund har gjort til alle partiene på Stortinget for å diskutere konkrete tiltak for å snu denne utviklingen, fastslår Hundhammer.

Øyvind L. TolgensbakkKommunikasjonsrådgiverNorges Rytterforbund

oyvind@rytter.no