Rekordomsetning og marginpress for Coop

Inntektene til Coop i Norge endte på 72,2 milliarder kroner i 2021 – en økning fra 71,1 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet (EBIT) ble på 2,1 milliarder kroner, tilsvarende en margin på 2,9 prosent. Resultat før skattekostnad (EBT) ble på 2,6 milliarder kroner og tilsvarer en margin på 3,6 prosent. I tillegg til dagligvare er resultatet basert på bidrag fra byggevare, eiendomsdrift og finans.
Tar markedsandeler
Coops dagligvarekjeder økte sin samlede markedsandel fra 29,3 til 29,7 prosent i 2021, og gjorde det best i markedet. Særlig høy var veksten for Extra-kjeden, som økte markedsandelen fra 15,6 i 2020 til 16,4 prosent i 2021.
– Vi er godt fornøyde med å øke omsetningen og andelene i et marked preget av svært tøff konkurranse. Våre fantastiske medarbeidere står på hver dag for å levere de beste kundeopplevelsene. Utviklingen er en solid tilbakemelding fra kundene, som også er våre eiere, om at det lønner seg å velge Coop. Når vi i Coop snakker om verdiskapning, tenker vi ikke på å gjøre noen få rike, men skaper verdier for mange. Med 27.000 ansatte i Coop i Norge, og mer enn 2 millioner medeiere som deler overskuddet, er vi en solid samfunnsaktør. Det er et ansvar vi er bevisst på. Det er derfor ekstra stas å dele et rekordstort kjøpeutbytte etter et år som var krevende for mange, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.
Extra vokser mest
– Alle våre kjeder har en solid posisjon, og et mangfold av ulike kjedekonsepter har alltid vært Coops styrke. De seneste årene har særlig Extra-toget tatt fart og vokser mest i markedet. Denne veksten har fortsatt inn i 2022 og det vil overraske meg om ikke kjeden avslutter første halvår som vekstvinneren innen dagligvare. Vi lykkes også tilsvarende godt med byggevarekjeden Obs Bygg. Det er begge suksesshistorier med solide konsepter som også utmerker seg innen arbeidet med bærekraft. Begge kjedene ble nylig trukket frem som best i bransjen på bærekraft av Norsk Kundebarometer, sier Stokke.
Tøff marginutviklingen i en tid der kostnader til innkjøp og logistikk øker
– Markedene preges av den globale situasjonen. Dette gir seg blant annet utslag i økte kostnader knyttet til energi, transport og råvarepriser. Vi har derfor en mer krevende og ikke minst viktigere jobb enn noen gang tidligere med å sørge for lavest mulig dagligvarepriser. Uavhengig av situasjonen gjør vi alltid vårt ytterste for å bidra til at våre kunder og medeiere får det beste utvalget til lavest mulig pris.
Fullstendig årsrapport: Coop Norge Årsrapport
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør i Coop Norge
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Extra lanserer nytt middagskonsept – vil utfordre takeaway-aktørene1.9.2025 12:30:34 CEST | Pressemelding
I dag lanserer Extra sitt nye konsept Middagsdisken, som rulles ut i samtlige butikker over hele landet. Konseptet skal gjøre det enklere for nordmenn å svare på det evige spørsmålet: «Hva skal vi ha til middag?» – med ferdige oppskrifter, råvarer og gode tilbud samlet på ett sted i butikken.
Coop skuffet over Konkurranseklagenemndas vedtak21.8.2025 09:10:56 CEST | Pressemelding
Coop Norge SA er skuffet over at Konkurranseklagenemnda fatter vedtak om brudd på konkurranseloven i prisjegersaken.
Kraftig vekst i salg av beredskapsprodukter hos Obs12.8.2025 08:31:34 CEST | Pressemelding
Stadig flere nordmenn har tatt grep for å sikre seg i en uforutsigbar tid. Salget av produkter anbefalt av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har skutt i været hos Obs så langt i år.
Selger rekordmye frukt og grønt etter suksesskampanje11.8.2025 14:13:10 CEST | Pressemelding
Extra lanserte «Alltid 8» for ett år siden, samtidig med de nye kostrådene fra myndighetene. Målet var å gjøre det enklere – og billigere – å spise mer frukt og grønt. Siden da har tilbudskonseptet ført til en dobling i salget av varene som inngår.
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom