Rekordmange søkere til NRK FleRe

Hele 290 personer har søkt om å få bli en av årets FleRe-stipendiater i NRK. Det er over dobbelt så mange som i fjor og det høyeste antallet søkere til programmet noensinne.
Leder for NRK FleRe, Iram Ansari, gleder seg over det høye antallet kvalifiserte søkere til talentprogrammet i år. FOTO: OLE KALAND / NRK

NRK FleRe er talentprogrammet som skal øke den flerkulturelle kompetansen i NRK. Nå har rekordmange søkt seg til programmet i håp om å bli en av få i årets kull av FleRe-talenter.

– Jeg er ydmyk, stolt og overrasket over at så mange har lyst til å jobbe i NRK og i mediebransjen, sier Iram Ansari, mangfoldsrådgiver i NRK og leder for NRK FleRe.

– Blant årets søkere finnes det mange godt kvalifiserte talenter, så det er luksus å forsyne seg fra øverste hylle av journalisttalenter med flerkulturell kompetanse. Den store søkerbunken viser at det er mange flinke folk der ute som har mye å bidra med. Nå har vi jo kun et begrenset antall plasser til stipendiater her i NRK, så jeg håper at de talentene vi må velge bort blir fanget opp av andre i mediebransjen og får en mulighet til å vise hvilket potensial de har, sier Ansari.

Hvert år rekrutteres fem til sju personer som får opplæring i journalistikk og presseetikk. Etter en opplæringsperiode på fem måneder skal talentene ha praksis og lage redaksjonelt innhold til en eller flere avdelinger i NRK.

– NRK skal samle og engasjere alle som bor i Norge. Det betyr at vi trenger folk med flerkulturell kompetanse. Det å ha medarbeidere som kan flere språk og som har andre perspektiver på samfunnet vi lever i, og ikke minst har nettverk i minoritetsgrupper vi har i Norge, er utrolig viktig dersom vi skal lage verdens beste innhold og for å styrke demokratiet, sier lederen for NRK FleRe.

Nye faglærere

Til høsten er Trine Bråthen tilbake som faglærer i NRK FleRe. Bråthen har vært faglærer i flere omganger helt siden oppstarten av talentprogrammet. I tillegg har hun mange års erfaring fra en rekke ulike roller og funksjoner i NRK, blant annet som programleder i NRK Østlandssendingen. De siste fire årene har hun også jobbet med Holm på NRK P1+ og i Kompass i NRK P2 der hun jobber akkurat nå.

Hvis du vil se dette innholdet fra gfx.nrk.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.– For tiden stortrives jeg i jobben i Kompass der jeg samarbeider med dyktige og hardtarbeidende folk i Trondheim mens jeg selv sitter i Oslo. Men jeg vet også at lærerjobben i FleRe er en av de fineste jobbene man kan ha i NRK og nå gleder jeg meg veldig til å få jobbe med unge, flinke, spennende folk som alltid lærer meg omtrent like mye som jeg kan lære dem. Jeg går jevnlig rundt og er stolt over alle FleRe-talentene som gjør så mye bra for NRK. Det er helt riktig å kalle FleRe en talentfabrikk - som ikke bare leverer ansatte til NRK, men til en rekke andre redaksjoner og arbeidsplasser også, sier Bråthen.

Bråthen får med seg Kristine Hirsti, som har 14 års fartstid i NRK som reporter og vaktsjef. Hun har erfaring fra Dokumentar og samfunnsavdelingen og har også jobbet i flere nyhetsredaksjoner i NRK, blant annet Direkte, Innenriks og Kulturnyhetene.

Hvis du vil se dette innholdet fra gfx.nrk.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.– Jeg gleder meg stort til å jobbe med unge og inspirerende mennesker i FleRe. Jeg har mange dyktige venner og kolleger som har vært med i talentprogrammet og de er blant NRKs viktigste og dyktigste journalister. Derfor kan jeg ikke tenke meg noe annet enn at denne jobben både er hyggelig og meningsfull. Og ikke minst ser jeg frem til å øke min egen mangfoldskompetanse, noe jeg anser som svært verdifullt i 2023, understreker Hirsti.

NRK FleRe-leder Ansari ser fram til å samarbeide med årets faglærere.

– Jeg er veldig fornøyd med å ha så dyktige mennesker med på laget når vi skal nå utvikle og forme de nye talentene. Både Bråthen og Hirsti har masse erfaring og kompetanse som journalister og vet hva som kreves for å bli en god en historieforteller, sier hun.

Siden oppstarten i 2008 har 90 stipendiater deltatt i NRKs talentprogram for journalister med flerkulturell bakgrunn. Halvparten av disse er nå ansatt i NRK, og over 80 prosent av programmets tidligere stipendiater jobber i dag i mediebransjen.

TILBAKE: Faglærer Trine Bråthen.

FOTO: OLE KALAND / OLE KALAND, NRK
TILBAKE: Faglærer Trine Bråthen. FOTO: OLE KALAND / OLE KALAND, NRK
NY: Faglærer Kristine Hirsti. FOTO: NRK

Som allmennekringkaster skal NRK fylle viktige sosiale, kulturelle og demokratiske behov i det norske samfunnet. NRK tilbyr et bredt og variert medietilbud for det norske publikum gjennom NRK.NONRK TVNRK Radio, fem TV-kanaler og 14 radiokanaler. Nær ni av ti nordmenn tar daglig del i innhold fra NRK på en eller flere plattformer.