Rekordmange kildesorterer plastemballasjen sin

Oslo: Aldri har oppslutningen rundt kildesortering av plastemballasje vært høyere enn de to siste månedene, viser en ny måling.

Foto: Fartein Rudjord
SORTERER PÅ KJØKKENBENKEN. De fleste nordmenn er flinke til å sortere emballasje. Foto: Fartein Rudjord

– Dette er så bra! Et klart flertall i befolkningen er flinke til å kildesortere plastemballasjen sin, og når denne andelen nå vokser er det gode nyheter for både miljøet og den norske gjenvinningsdugnaden, sier Jaana Røine, administrerende direktør i Grønt Punkt Norge.

Gjennom jevnlige målinger følger Grønt Punkt Norge med på oppslutningen rundt kildesortering av plastemballasje og andre emballasjetyper. I desember i fjor hoppet andelen nordmenn som sier at de kildesorterer plastemballasje fra 79 prosent til 84 prosent.

I januar 2020 ligger andelen på 83 prosent, noe som viser at oppslutningen kan ha stabilisert seg på dette nivået.

Blir til lekestativer og møbler

Hvert år samles det inn plastemballasje tilsvarende vekten av 62 000 Tesla-er. Etter at plasten er samlet inn blir den sortert i et halvt dusin forskjellige kvaliteter. Sammensatte plasttyper som ikke lar seg gjenvinne, urenheter, etiketter og liknende blir skilt ut og går til energiutnytting.

Den ferdig sorterte plasten går videre til gjenvinnere som bruker den resirkulerte plasten i sine produkter. Jaana Røine forteller at Grønt Punkt Norge har kontroll på hvor all plastemballasjen fra norske forbrukere ender, og ikke noe forlater Europa.

– Materialene i plastemballasjen kan gjenvinnes mange ganger. Derfor er det bra at folk flest er flinke til å kildesortere emballasjen sin. Gjenvunnet plast brukes i alt fra oppbevaringsbokser, lekestativer, utemøbler og gjerdestolper til blomsterkasser, søppeldunker, dører og kabelrør, sier hun.

Satser på plastløft

I dag gir så godt som alle norske kommuner sine innbyggere tilbud om innsamling av plastemballasje. Mens noen kommuner benytter plastsekker for innlevering, har andre egen dunk. Andre igjen har bringesystem til returpunkter, mens noen har et system med blå plastposer.

I fjor lanserte Grønt Punkt Norge Plastløftet, der målet er å styrke den sirkulære plastøkonomien. Bedrifter som tar løftet skal jobbe aktivt for å øke andelen av resirkulert plast i sin emballasje, kutte unødig plastbruk og designe emballasje som er enklere å gjenvinne.

Kontaktperson:

* Grønt Punkt Norge, kommunikasjonssjef Kari-Lill Ljøstad, mobil 95 06 38 05

Foto: Fartein Rudjord

Grønt Punkt Norge:

• Grønt Punkt Norge sikrer finansiering av returordninger for plastemballasje, metallemballasje, glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp.
  • Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene, og er et nonprofit-selskap med mål om å få alle bedrifter til å ta miljøansvar for den emballasjen de sender ut på markedet.
  • Norske bedrifter har et ansvar for emballasjen også etter at den er tom. Som medlem i Grønt Punkt Norge kan bedriften være trygg på dette miljøansvaret ivaretas. I 25 år har materialselskapene som eier Grønt Punkt Norge sørget for at emballasje som samles inn over hele landet blir gjenvunnet.

Følg saker fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grønt Punkt Norge

Emballasjedesign for bedre materialgjenvinning2.7.2020 10:22:54 CESTKronikk

Det har de siste ukene vært fokus på emballasje som er merket for kildesortering uten at den har god gjenvinnbarhet. Det å optimalisere emballasje for gjenvinning er et komplekst fagfelt som de fleste norske vareprodusenter setter høyt på agendaen. Når det likevel finnes emballasje som ikke er optimalisert, kan det komme av at noen ikke har fokusert like mye på dette som andre. Men det er også viktig å være klar over kompleksiteten med å velge emballasje godt egnet gjenvinning og samtidig ivareta alle andre funksjoner, hvor den viktigste er å ta godt vare på produktet. En del produkter blir best ivaretatt når emballasjen har barrierer som gjør gjenvinning krevende.

Stadig mer metallemballasje gjenvinnes13.5.2020 13:36:53 CESTPressemelding

30. april i år kunne Norsk Metallgjenvinning rapportere til Miljødirektoratet at stadig mer metallemballasje samles inn og gjenvinnes. Nordmenn blir flinkere og flinkere til å resirkulere, og i 2019 ble det gjenvunnet nærmere 2 000 tonn mer metallemballasje enn året før. Til sammen blir nå mer enn 90 % prosent av alle bokser til makrellfilet, fiskeboller, mais, aluminiumsformer og lokk gjenvunnet til nye metallprodukter.