Rekordmange kandidater stiller til Norges fjerde største valg
Coop skiller seg fra de andre dagligvare- og byggevarekjedene ved at det er eid av sine kunder, som kan utøve sin innflytelse blant annet i ulike styrer og råd. Over dobbelt så mange som tidligere år, totalt 2334 nordmenn, har meldt seg som kandidater til Coop Valget, som er nummer fire i rekken av valg målt i oppslutning blant nordmenn etter stortingsvalget, kommunevalget og kirkevalget.
- Det er fantastisk å se at medeierdemokratiet i Coop står sterkere enn noen gang. Coop er litt ditt, og som medlem er man også medeier. Dette gir ikke bare kjøpeutbytte og andre fordeler, men også rett til å være med å bestemme, sier Geir Jostein Dyngeseth, organisasjons- og medlemsdirektør i Coop Norge.
I Coop Valget stemmer medeierne på kandidater som skal representere dem som medlemsvalgte inn i samvirkelagene rundt om i landet. De medlemsvalgte deltar på samvirkelagenes årsmøter og kan påvirke det som skjer i sitt lokale samvirkelag. Valget skjer hvert andre år og Coop Valget 2022 avholdes digitalt fra 24. januar til 6. februar 2022.
I tillegg til økt interesse for å være medlemsvalgt, noterer Coop seg rekordmange medeiere om dagen. Så langt i år har over 100.000 kunder tegnet seg som medeiere og totalt er godt over 1,9 millioner nordmenn medeier i Coop.
- Medeierne er våre beste og mest lojale kunder. Vi har de siste årene hatt en god rekruttering av nye medeiere, og dette fortsetter i 2021. Slik det ser ut nå ligger vi an til å passere to millioner medeiere i løpet av første halvår neste år, sier Dyngeseth.
Det er særlig blant kunder under 30 år at veksten i antallet nye medeiere har vært størst de siste årene. Dette gleder Dyngeseth.
- De yngre kundene våre er opptatt av delingsøkonomi, samfunnsansvar og et godt tilbud av sunn og bærekraftig mat. Dette får de hos oss i tillegg til muligheten for å påvirke og utøve sin innflytelse i den videre utviklingen av sine lokale butikker, sier han.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom