Rekordmange kandidater stiller til Norges fjerde største valg

Coop skiller seg fra de andre dagligvare- og byggevarekjedene ved at det er eid av sine kunder, som kan utøve sin innflytelse blant annet i ulike styrer og råd. Over dobbelt så mange som tidligere år, totalt 2334 nordmenn, har meldt seg som kandidater til Coop Valget, som er nummer fire i rekken av valg målt i oppslutning blant nordmenn etter stortingsvalget, kommunevalget og kirkevalget.
- Det er fantastisk å se at medeierdemokratiet i Coop står sterkere enn noen gang. Coop er litt ditt, og som medlem er man også medeier. Dette gir ikke bare kjøpeutbytte og andre fordeler, men også rett til å være med å bestemme, sier Geir Jostein Dyngeseth, organisasjons- og medlemsdirektør i Coop Norge.
I Coop Valget stemmer medeierne på kandidater som skal representere dem som medlemsvalgte inn i samvirkelagene rundt om i landet. De medlemsvalgte deltar på samvirkelagenes årsmøter og kan påvirke det som skjer i sitt lokale samvirkelag. Valget skjer hvert andre år og Coop Valget 2022 avholdes digitalt fra 24. januar til 6. februar 2022.
I tillegg til økt interesse for å være medlemsvalgt, noterer Coop seg rekordmange medeiere om dagen. Så langt i år har over 100.000 kunder tegnet seg som medeiere og totalt er godt over 1,9 millioner nordmenn medeier i Coop.
- Medeierne er våre beste og mest lojale kunder. Vi har de siste årene hatt en god rekruttering av nye medeiere, og dette fortsetter i 2021. Slik det ser ut nå ligger vi an til å passere to millioner medeiere i løpet av første halvår neste år, sier Dyngeseth.
Det er særlig blant kunder under 30 år at veksten i antallet nye medeiere har vært størst de siste årene. Dette gleder Dyngeseth.
- De yngre kundene våre er opptatt av delingsøkonomi, samfunnsansvar og et godt tilbud av sunn og bærekraftig mat. Dette får de hos oss i tillegg til muligheten for å påvirke og utøve sin innflytelse i den videre utviklingen av sine lokale butikker, sier han.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
Extra lanserer nytt middagskonsept – vil utfordre takeaway-aktørene1.9.2025 12:30:34 CEST | Pressemelding
I dag lanserer Extra sitt nye konsept Middagsdisken, som rulles ut i samtlige butikker over hele landet. Konseptet skal gjøre det enklere for nordmenn å svare på det evige spørsmålet: «Hva skal vi ha til middag?» – med ferdige oppskrifter, råvarer og gode tilbud samlet på ett sted i butikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom