Rekordmange frivillige vil ut og rydde!

Tusenvis av frivillig over hele landet er klare til å delta på tidenes ryddedugnad i Norge og Norden.
Miloseconds rydder stranden Foto: Silje Faret

Strandryddedagen 2018 finner sted lørdag 5. mai og er høydepunktet i Strandryddeuken som går fra 30. april til 6. mai.

– Strandryddedagen er Norges største kollektive ryddedugnad, og i år opplever vi større interesse og engasjement enn noen gang, sier daglig leder i Hold Norge Rent, Lise Keilty Gulbransen.

Hittil er over 80 000 frivillige registrert i Hold Norge Rents ryddeportal, og det er gjennomført eller planlagt over 2 000 ryddeaksjoner.

– Målet er 100 000 frivillige ryddere i 2018, og vi håper det blir samlet inn dobbelt så mye avfall som i 2017, sier Gulbransen.

Mandag 30. april går startskuddet for Strandryddeuken 2018, og dette markeres med Norge Nå-sending fra Runde sammen med Hold Norge Rents ryddeekspedisjon.

Lørdag 5. mai ankommer ryddeekspedisjonen Haugesund, og her ønsker Hold Norge Rent velkommen til årets hovedarrangement for Strandryddedagen sammen med Ragn-Sells og Strandryddeaksjon Haugalandet.

– I år har vi gleden av å få besøk av klima- og miljøminister, Ola Elvestuen, som skal holde åpningstalen. Han skal ha mye av æren for at vi lykkes så godt med frivillig opprydding i Norge, sier Gulbransen.

Det blir også dykkeaksjon, aktiviteter for barn, ryddeaksjon, foredrag og konsert under hovedmarkeringen i Haugesund.

Forsøpling er dessverre et problem over hele Norge både langs kysten og i innlandet, og Hold Norge Rent inviterer derfor alle til å delta i strandrydding.

– Det må ryddes på strender, øyer og holmer, under vann og i innlandet langs vassdrag og innsjøer, forteller Gulbransen.

Strandryddedagen er en del av Nordic Coastal Clean Up som mobiliserer frivillige over hele Norden til opprydding av marint avfall.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no eller 40001438 for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.

Miloseconds rydder stranden Foto: Silje Faret
Lise Keilty Gulbransen Foto: Hold Norge Rent