Rekordmange erfarne ingeniører vil jobbe i COWI

Med to plassers opprykk på Universums liste over attraktive arbeidsgivere, er COWI tilbake på historisk topplassering. Særlig kvinner har fått øynene opp for COWI som arbeidsgiver.
Illustrasjonsfoto: COWI

Hele 12.924 yrkesaktive har svart på undersøkelsen som måler attraktiviteten til arbeidsgivere i Norge. Blant erfarne ingeniører klatrer COWI hele to plasser, og ender på en 11.plass.

Det er COWIs høyeste plassering siden 2016 – som også da var den beste plasseringen selskapet har hatt.

Tror på «grønn effekt»

Administrerende direktør i COWI, Marius Weydahl Berg, ser ikke bort ifra at en «grønn effekt» ligger bak resultatet.

– Vi lanserte en ny strategi i år, som tar et tydelig standpunkt til bærekraft. At vi snakker i klarspråk på dette temaet, og har tatt noen tydelig valg og fravalg, håper vi er en av årsakene til den gode plasseringen, sier administrerende direktør i COWI, Marius Weydahl Berg.

Denne tendensen bekreftes når en ser enda nærmere på tallene. Selskaper som jobber tilknyttet oljebransjen, som før oljekrisen scoret høyt, ligger fortsatt på et lavt historisk nå. Samtidig gjør selskaper som satser på «grønn energi» et byks.

Kvinner på kroken

Det er særlig blant kvinnelige ingeniører attraktiviteten til COWI øker. Blant kvinnene steg attraktiviteten til COWI med hele 8 plasser fra i fjor, mot tre plasser blant mannlige kandidater.

Det kan ha sammenheng med at kvinnelige ingeniører generelt setter «corporate social responsibility» høyt på listen over viktige attributter hos en mulig arbeidsgiver. I 2021 oppgav kvinnelige, erfarne ingeniører det som det 5.viktigste for dem hos en arbeidsgiver.

Lønner seg å ha det gøy på jobb

De siste årene har COWI også kjørt hardt på konseptet «ingenørd» og mottoet om at «nerder leker godt sammen». Kampanjen har løftet frem personer som har det morsomt på jobb, og bidrar til å skape et godt og vennlig arbeidsmiljø.

Dette vil bli enda viktigere i tiden fremover, forteller Weydahl Berg.

– Det er fortsatt arbeidstakers marked, og det er krevende å skille seg ut fra konkurrentene. Vi tror fast bestemt på at det å investere i å være en hyggelig arbeidsplass lønner seg for selskapet, og gjør det morsommere å være på jobb. Vi erfarer at gjør at medarbeidere blir lengre i selskapet, og også velger å komme tilbake igjen, sier Weydahl Berg.

Se hele topp 50-listen

Forsvaret

TechnipFMC

Hydro

Boston Consulting Group (BCG)

DNV

Jotun

Asplan Viak

Utenriksdepartementet

Bane NOR

Odfjell Drilling

Innovasjon Norge

DeepOcean

Microsoft

Peab

Statens Vegvesen

Oceaneering

Statnett

Schlumberger

NVE

Om Universum:

• Universum avdekker hvert år Norges mest attraktive arbeidsgivere og karrierepreferanser blant yrkesaktive med høyere utdanning.
  • I år har i overkant av 10.000 sagt sin mening.

Illustrasjonsfoto: COWI