Rekordmange elbilister på veiene i sommer

Og en stor andel tar turen utenfor Norges grenser. Elbilforeningen gir deg åtte laderåd.
Europa frister for stadig flere elbilister (foto: Jamieson Pothecary).

Lad når du kan, ikke når du må, er ett av rådene fra Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

I undersøkelsen "Elbilisten" gjennomført av Norsk elbilforening, svarer 65 prosent av elbilistene at de skal på elbilferie. Over 45 prosent holder seg innenlands, men utlandet frister også for mange. 15 prosent planlegger ferie i Norden. Det er tre ganger så mange som i fjor, og 4 prosent planlegger elbilferie utenfor Norden og Norge, som er en dobling sammenliget med 2021.

Det er gøy at såpass mange prøver seg i utlandet, det blir stadig enklere å lade langs veiene nedover i Europa. Utbyggingen av ladere skjer raskt, selv om det naturligvis er et stykke igjen til norske tilstander, sier Bu.

Hun anbefaler Europafarere å planlegge på forhånd.

Elbilister er glade i å dele sine erfaringer, så sjekk gjerne ulike Facebook-grupper, der er det mye nyttig å hente, tipser Bu.

Ikke overraskende anbefaler Bu et medlemskap i Elbilforeningen. Hun tipser også om å bruke ElbilAppen hvor du får oversikt over alle laderne langs ferieturen din.

– Alle medlemmer får den blå ladebrikken vår. Den kan brukes på over 275.000 ladepunkter i Europa, og gjør elbilferien enklere. Med ElbilAppen planlegger du ladestopp langs reiseruta, og den er åpen for alle, sier Bu.

Åtte tips fra Elbilforeningen for en stressfri elbilferie

1. Lad når du kan, ikke når du må.

2. Bruk destinasjonslading når det er mulig. Overnatt på steder som har ladere til gjestene sine, og finn turistopplevelser som tilbyr lading. Da kan du reise videre med fullt batteri. Husk ladekabelen din!

3. Gjør ladestoppet til et hyggelig stopp. Kombiner gjerne med en matbit, is i sola eller et besøk på museum eller i nærmiljøet.

4. Planlegg turen. Last ned en app der du kan planlegge reiseruta og få oversikt over ladere i nærheten, for eksempel ElbilAppen, som kan brukes av alle.

5. Bruk ladebrikke. Ladebrikker fra Elbilforeningen eller andre, gjør ladingen enklere.

6. Samarbeid med andre elbilister. Hjelp gjerne ferske elbilister som lader for første gang.

7. Sjekk hvor mye strøm bilen din kan ta imot. Lynladere kan levere fra 150 kilowatt og oppover, men koster ofte mer å bruke. Bruk heller en hurtiglader med lavere effekt om ikke bilen din ikke kan ta imot så mye.

8. Avslutt ladingen når du har nådd 80 prosent. Å lade de siste 20 prosentene tar  lang tid, og kan lage kø.

Bakgrunn: Fakta om «Elbilisten 2022»

• Elbilisten er en årlig spørreundersøkelse gjennomført av Norsk elbilforening blant norske elbileiere.

• Elbilisten 2022 er den ellevte i rekken.

• Undersøkelsen ble gjennomført i perioden 31. mars – 27. april 2022, og fikk 16.579 svar.

Europa frister for stadig flere elbilister (foto: Jamieson Pothecary).
- Lad når du kan, ikke når du må, råder Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu (foto: Norsk elbilforening).

Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.