Rekordmange elbilister dro på Europaferie i sommer

Elbilforeningens ferske ferieundersøkelse viser at rekordmange har brukt elbilen i utlandet denne sommeren. 93 prosent av dem vil dra på elbilferie igjen. – Det gleder oss å se hvor begeistret folk har vært for å bruke elbilen på miljøvennlig langtur, sier Petter Haugneland, nestleder i Elbilforeningen.
Elbilforeningen gjennomførte testturer til både Italia og Norden i forkant av ferien for å teste ut ladenettverket for elbil. Her fra tur til Milano med Lars Godbolt og Martin Thronsen (foto: Jamieson Pothecary).

Over 6500 elbilister har delt sine erfaringer med å kjøre elbil på langtur i Elbilforeningens ferieundersøkelse 2022. Hele 42 prosent av disse svarer at de har vært i utlandet med elbilen.

Den overveldende responsen fra ferierende elbilister viser at mange har lyst å dele sine ferske ladeopplevelser.

Før sommeren viste tall fra undersøkelsen Elbilisten 2022 at 29 prosent av elbilistene som planla elbilferie, hadde planer om å reise utenfor Norge. Med SAS-streiken og flere kansellerte fly, er det grunn til å tro at enda flere valgte bil som reisemåte.

De mest populære ferielandene var:
1. Sverige (69 prosent)
2. Danmark (54 prosent)
3. Tyskland (22 prosent).

Hele 7 prosent av elbilistene som dro ut av landet på ferie, dro så langt som til Italia med elbilen.

– Det som er fint å se, er at elbilistene som prøvde bilen i utlandet, gjerne vil gjøre det igjen, kommenterer Petter Haugneland. Hele 83 prosent av utlandsfarerne oppgir at de er fornøyde med elbilferien.

Ladekø for noen

Sommeren 2022 ble ferien da rekordmange dro nedover kontinentet og testet ladenettverket i land der elbil er langt sjeldnere å se enn i Norge. 38 prosent av elbilisten opplevde kø på hurtigladerne da de reiste utenlands, noe som ikke skiller seg mye fra erfaringene gjort i Norge.

– Ladekø er en uting, men ladeutbyggingen vil med sikkerhet øke i land som til nå er dårlig utbygd, sier Haugneland.

Halvparten hadde med seg barn i elbilen utenlands

50 prosent av de utenlandsreisende hadde med barn i bilen. Blant de som kun reiste på norgesferie var det bare 32 % som hadde med barn.

– Bilferie er ofte en foretrukken reiseform for barnefamilier. Å reise med barn i bil er billigere og mer klimavennlig enn å kjøpe flybillett til hele gjengen. I tillegg er det en sosial og fin måte å tilbringe ferien sammen på, avslutter Petter Haugneland.

Foran Domen i Milano (foto: Jamieson Pothecary).
– Det gleder oss å se hvor begeistret folk har vært for å bruke elbilen på miljøvennlig langtur, sier assisterende generalsekretær Petter Haugneland i Elbilforeningen (foto: Elbilforeningen).

Vi har 14 lokalforeninger og over 110.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.