Rekordkjøp i KLP-fond

KLP-fondene kan vise til netto nytegning fra eksterne kunder på 1,7 milliarder kroner i desember og ti milliarder kroner i netto nytegning i 2020.
Ann-Elisabeth Tunli Moe, Leder Fond i KLP Kapitalforvaltning

- Det har vært et ekstremt bra år, det beste året noensinne. Kundene søker etter fond med god avkastning og lave kostnader. Det har blitt større bevissthet rundt kostnader, sier Leder for fond i KLP Kapitalforvaltning, Ann-Elisabeth Tunli Moe.

En viktig grunn til at stadig flere velger å spare i fond, er at dagens lave bankrente ikke en gang dekker prisstigningen. Tunli Moe sier at mange nordmenn har blitt oppmerksom på det, og ser at det kan være lurt å spare i fond i stedet.  Gjennomsnittlig sparebeløp per måned blant KLPs fondskunder er 2033 kroner, mens snittet blant øvrige fondskunder er 926 kroner.

Flere velger bærekraftige fond

Fondssjefen sier at mange kvinner tilegner seg informasjon gjennom kvinnenettverk og henter kunnskap fra hverandre. I tillegg velger stadig flere bærekraftige fond. 20 prosent velger fond hovedsakelig på grunn av fondets bærekraftprofil. Interessen for bærekraftige fond er størst blant kvinner.

- KLPs svanemerkede fond er veldig populære og hadde en netto nytegning på 2,2 milliarder kroner i 2020, sier Tunli Moe.

Kostnader er et viktig element ved valg av aksjefond. Det er dumt å betale for mye. Fond med høye kostnader spiser opp store deler av avkastningen din.

Nordmenn har blitt mer langsiktige

- Vi lever lengre og mange ønsker å ta grep om egen sparing. Sparing i fond egner seg for deg som ønsker høyere avkastning enn du får i banken. Verdien av aksjefond svinger opp og ned. Du bør derfor ha et tidsperspektiv på minst ti år, sier hun.

Sparer du i fond tar du del i verdiskapningen i den delen av næringslivet som er børsnotert gjennom plasseringer i mange ulike selskaper. Fondssjefen anbefaler å opprette en månedlig spareavtale. Fordelen

med å opprette en månedlig spareavtale er at da kjøper du fondsandeler til en god gjennomsnittspris.

- Du sparer jevnt og øker muligheten for god avkastning i fremtiden. Opprett månedlig sparing i et globalt indeksfond, og tenk at det ikke er dine penger. Lar du årene gå, får du et bra bidrag til ditt sparemål, sier Tunli

Moe og legger til:

- Du må tåle at verdien på sparepengene dine svinger på veien til sparemålet. Lang sparehorisont bidrar til å redusere risikoen for tap.

Leder Fond i KLP Kapitalforvaltning, Ann Elisabeth Tunli Moe. Tlf 90844175

Ann-Elisabeth Tunli Moe, Leder Fond i KLP Kapitalforvaltning