Rekordhøy beredskap for ambulanseflyene gjennom hele 2020

Tirsdag presenterte Luftambulansetjenesten tall som viste at de ni ambulanseflyene leverte 96,8 prosent beredskap i 2020. Daglig leder for Babcocks nordiske virksomhet, Marius Hansen, er svært fornøyd med resultatet.
Foto: John Trygve Tollefsen

- Vi har ansatte i vårt selskap som har jobbet med driften av ambulanseflyene i en årrekke. Ingen av dem kan huske at det har vært levert så gode tilgjengelighetstall tidligere. Og det skjer i et år der vi har hatt en pandemi gående, sier Hansen.

Marius Hansen trekker spesielt frem innsatsen flygere og teknikere har gjort for å sikre høy beredskap og tilgjengelighet.

- Vi har eksempel på at våre teknikere i Tromsø har kastet seg i bilen og kjørt til Evenes med deler til et av våre ambulansefly, slik at flyet skulle rekke tilbake til Tromsø i tide.

Babcock-sjefen trekker også frem arbeidet de ansatte har gjort med smittevern på basene.

- Våre medarbeidere har sammen med helsepersonell på basene, vært svært aktive i arbeidet med å etablere og følge gode rutiner for smittevern. Vi har kun hatt ett kjent tilfelle av smitte blant vårt operative personell. Med tanke på at svært mange av våre medarbeidere er i helsevesenets førstelinje, er det noe vi alle kan være stolte over, sier Hansen.

Han understreker likevel at det har vært en krevende tid. De strenge smittevernreglene betyr nemlig også at man ikke kan gå på jobb som normalt om man har forkjølelsessymptomer. En lett forkjølelse som man under normale omstendigheter ville gått på jobb med, har nå ført til sykefravær, og behov for å få inn erstattere.

- Det er ingen tvil om at pandemien har gitt oss økte kostnader forbundet med å erstatte operativt personell på kort varsel. Men jeg er først og fremst glad for at vi har mannskaper som har stilt opp for kollegaer som har vært forhindret fra å gå på jobb, slik at beredskapen har blitt opprettholdt, avslutter Hansen.

Foto: John Trygve Tollefsen

Babcock Scandinavian AirAmbulance er Nordens største luftambulanseselskap, med virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Åland. Vi er over 370 ansatte på 22 baser med 30 fly og helikopter.