Rekordår for norske plommer

2019 kommer til å bli et skikkelig plommeår.

– I år regner BAMA med å frakte rundt 1400 tonn ut i butikkene – 400 tonn mer enn normalt. Det er rett og slett et realt plommeparty på gang, sier kommunikasjonsdirektør i BAMA, Pia Gulbrandsen.

Hun oppfordrer folk til å sikre seg de norske fristelsene raskt, før de forsvinner.

– De søte, norske plommene dukker opp en gang i året og kommer i store mengder denne uken og neste. Etter det kan det bli brått slutt, sier hun.

Innhøstingen foregår primært på øst- og vestlandet, hos en rekke ulike produsenter. Her er det intense dager for å sikre leveringer til butikker landet rundt.

– Høy etterspørsel de siste årene har ført til planting av flere plommetrær.Tidligere har vi ikke klart å produsere nok – i år kan vi høste (stein)frukten av satsingen, forteller plommebonde i Lier, Harald Oskar Buttedahl.

I tillegg har det vært ideelle vekstforhold og godt vær under blomstring, noe som også bidrar til godt volum.

Saftig og søt

Den norske plommen er søt, saftig og rik på kostfiber, noe som er bra for fordøyelsen. Det finnes en rekke forskjellige sorter å kose seg med.

– Akkurat nå er det sortene«Mallard», «Avalon», «Jubileum», «Reevs» og «Victoria» det er mye av i butikkene. Alle har sin egen smak, men det de har til felles er at de er søte og saftige, forteller han.

Bruker papirposer

Plommene pakkes ferdig i papirposer og fraktes til butikker i nærområdet. Frukten er spisemoden når den ankommer butikk. Vi snakker her om en knallgod ferskvare som bør spises kort tid etter innkjøp.

Plommen kan spises rå og tas med som frukt i matpakken eller brukes i salater, supper, syltetøy og kaker.

Om plommer
Plommen, med sine vakre variasjoner i blått, gult og rødt skall, er en fryd for både øye og gane. I Norge er denne steinfrukten kjent fra 1000-tallet, og med sikkerhet dyrket fra 1550. Norske plommer har kort lagringstid, så nyt dem mens du kan. Skyll frukten og spis alt unntatt steinen i midten.

Følg saker fra BAMA

Siste saker fra BAMA