Rekordår for eFaktura og Avtalegiro

Digitalisering står høyt på agendaen i Norge, med en sterk digital infrastruktur, omfattende digitalisering av offentlig sektor, og forbrukere som raskt tar i bruk nye nettbaserte tjenester. Dette ses tydelig i bruken av digitale fakturatjenester. 2022 markerte nye rekorder for både eFaktura og Avtalegiro, begge drevet av Mastercard.
- Nordmenn betalte 207 millioner eFaktura i 2022 – en oppgang på 30 prosent siden 2021
- Samtidig ble AvtaleGiro benyttet rett under 148 millioner ganger i Norge. Dette tilsvarer 2,9 betalinger pr måned i gjennomsnitt for hver innbygger over 20 år. Dette er det høyeste tallet noen gang.
– Den digitale utviklingen akselererer, og det gjelder også for betalinger. Det er mange faktorer som påvirker våre digitale vaner og rutiner, sier Jan Hauglie, som leder Mastercard Payment Services i Norge, og fortsetter:
– De siste årene har vi sett en økning i tempoet på den digitale utviklingen. Mye grunnet covid-19, men i fjor tror jeg den generelle økonomiske usikkerheten med høyere inflasjon og større volatilitet har gjort at mange har søkt mot det enkle, trygge, og stabile. Det er et valg både fra forbrukere og bedrifter.
Alle regninger betalt i tide
Ingen kunne forutse hvordan 2022 ville utvikle seg, men i stedet for en gradvis normalisering etter pandemien, har året vært preget av global økonomisk turbulens, økt inflasjon, krig, geopolitisk uro, og volatile aksjemarkeder. Internasjonal ubalanse har også skapt usikkerhet i Norge, og endret adferd hos både forbrukere og bedrifter.
– Mange bedrifter har nå høyere fokus på likviditet og cash management enn de har hatt på mange år. Her er det ikke uvesentlig med en tjeneste som eFaktura, som kan sikre stabile og rettidige betalinger fra kundene og samtidig gi en oversikt over kommende betalinger, sier Jan Hauglie.
– For forbrukerne er det viktig å ha oversikt over privatøkonomien ved å få alle regninger på ett sted, og være sikker på at regningen blir betalt i tide. Det blir bare viktigere i en periode der flere må stramme inn beltet.
I fjor var også det første året hvor den generelle aksepten for eFaktura, «Ja takk til alle», ble innført. Med den generelle aksepten mottar kundene eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura og trenger ikke å logge inn i nettbanken først.
Les mer: Rapporten Economic Outlook 2023 fra Mastercard Economics Institute ser på en «multi-speed» global økonomi, hvor markedene påvirkes i ulike hastigheter og omfang og med en høy grad av uforutsigbarhet og usikkerhet, som også påvirker vekstmuligheter og forbruk.
Kontakter
Michael BaslandDirector of CommunicationsMastercard
Tel:+45 2613 3612michael.basland@mastercard.comBilder


Om Mastercard
Om Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com Mastercard er et globalt teknologiselskap i betalingsindustrien. Vårt formål er å koble sammen og gi kraft til en inkluderende, digital økonomi som kommer alle til gode overalt ved å gjøre transaksjoner trygge, smarte og tilgjengelige. Ved å bruke trygge data og nettverk, partnerskap og lidelse, hjelper våre nyvinninger og løsninger individer, finansinstitusjoner, myndigheter og næringsliv med å nå sitt potensial. Vår anstendighetskvotient (DQ) driver vår kultur og alt vi gjør innenfor og utenfor selskapet. Med koblinger på tvers av over 210 land og territorier, bygger vi en bærekraftig verden som åpner uvurderlige muligheter for alle.
Følg pressemeldinger fra Mastercard
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mastercard på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Mastercard
Syv norske selskaper med i Mastercards partnerskaps-program Lighthouse våren 202316.3.2023 09:01:13 CET | Pressemelding
Oslo, 16 mars 2023 - Mastercards Lighthouse-program, MASSIV och FINITIV, skal støtte og skalere de mest lovende impact- og fintech oppstartsselskapene i Norden og Baltikum. Denne våren deltar de norske selskapene Celeri, Fygi, Goscore, Spense, Two, No Isolation og Glint Solar.
Nordmenn betalte rekordmange regninger digitalt i 202120.1.2022 08:00:00 CET | Pressemelding
Nordmenn mottok 318 millioner digitale regninger med eFaktura eller AvtaleGiro i fjor. – Norge ligger godt an til å bli det første landet som eliminerer papirfakturaen, sier Jan Hauglie, norgessjef i Mastercard Payment Services.
Investure vant impact-tech-partnerskapsprogrammet Mastercard Lighthouse MASSIV. Othalo vinner impact potential-prisen3.12.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Lighthouse MASSIV, Mastercards partnerskapsprogram for å finne og skalere opp den neste impact-enhjørningen, er glade for å kunngjøre det svenske selskapet Investure som programvinner av høstutgaven i 2021 blant andre finalister imagiLabs og Skrym. Othalo fra Norge vinner impact potential-prisen.
Bærekraftsvirksomheten Single.Earth vant Mastercard Lighthouse FINITIV3.12.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Tallinn-baserte Single.Earth har tatt programmet med storm og er valgt som vinner av høstens Mastercard Lighthouse FINITIV-program. FINITIV er et åpent innovasjonsprogram som hjelper oppstartsbedrifter med å samarbeide med Mastercard, Swedbank, SEB og OP Financial Group. Single.Earth, som ble valgt ut for sin ut-av-boksen-løsning med mål om å bekjempe klimaendringene og bevare miljøet, steg til toppen av en liste på 15 oppstartsvirksomheter som programmets bedriftsdeltakere identifiserte som mulige partnere i begynnelsen av semesteret.
Vipps velger Mastercards PSD2-API-aggregeringstjeneste for å muliggjøre forbindelser mellom banker og tredjepartsleverandører8.11.2021 08:00:00 CET | Pressemelding
Mastercards PSD2-API-aggregeringstjeneste gir Vipps én enkel tilkobling til enhver norsk banks PSD2-funksjonalitet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom