Rekordår for Coop i Norge
- For all fremtid vil 2020 stå ut som et ekstraordinært år for Coop og resten av norsk varehandel. Da landet stengte ned tok vi alle vår rolle som samfunnskritisk aktør på høyeste alvor. Jeg vil takke kundene, som også er våre medeiere, for tilliten- og de ansatte i Coop i hele Norge for en ekstraordinær innsats for å sikre vareforsyning til hele befolkningen samtidig som smittevern ble ivaretatt. Jeg er stolt over hvordan alle i Coop, sammen med våre leverandører og ansvarlige myndigheter utførte oppdraget på vegne av samfunnet, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge SA, som er fellesorganisasjonen i Coop og eies av 66 selvstendige samvirkelag.
Coop Norge SA er morselskapet i Coop Norge konsern. De totale driftsinntektene til Coop Norge konsern endte på 58,6 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet (EBIT) endte på 986 millioner kroner.
For Coop i Norge ble de totale driftsinntektene 71 milliarder kroner i 2020. Driftsresultatet (EBIT) endte på 2,8 milliarder kroner. I tillegg til dette kom en samlet medeiernytte på over 2,4 milliarder kroner – hvor nesten 1,3 milliarder kroner ble direkte utbetalt til medeiernes medlemskontoer i samvirkelagene. Coop (samvirkelagene) har aldri hatt flere medeiere: Over 120.000 nye innmeldinger, der flertallet var unge under 40 år, resulterte i totalt mer enn 1,9 millioner medeiere ved utgangen av året.
- Vi er eid av folket og det er en stor glede å dele overskuddet med kundene. Rekordhøy omsetning gjør at også utbyttet og medlemsfordelene til våre 1,9 millioner medeiere ble rekordhøyt. Omsetningsveksten ble ekstraordinært god som følge av nedstengningen. Det at vi lykkes med å håndtere denne veksten nærmest over natten, bekrefter at vi har bygget opp en robust, innovativ og fleksibel organisasjon, sier Stokke.
Coops kjeder innen dagligvare og bygg gjorde det alle sterkt i 2020. Særlig god vekst hadde byggevarekjeden Obs BYGG, varehusene til Obs og lavpriskjeden Extra, som med 25 prosent omsetningsøkning befestet sin posisjon som Norges raskest voksende dagligvarekjede. Extra står nå for over halvparten av Coops dagligvareomsetning og har passert 500 butikker med tilstedeværelse i alle deler av landet. Markedsandelen til Coop var på 29,3 prosent innen dagligvare og 35,8 prosent innen byggevarer ved utgangen av året.
- Mangfoldet blant Coops kjeder har vært en konkurransefordel også i møtet med smittevern og nedstengninger i ulike deler av landet. Særlig ser vi dette på de store varehusene som enkelt kunne legge til rette for storhandel og trygge handlereiser. Når samfunnet gjenåpner, vil omsetningen naturligvis normaliseres. Samtidig blir det interessant å se om noen av de nye handlevanene vil føre til varige endringer i etterspørselen, sier Stokke.
Coop i Norge tok gjennom fjoråret nye og viktige skritt innen sitt arbeid med samfunnsansvar og bærekraft. Målet er å bidra positivt til miljøet, samfunnet og kundene, og arbeidet gjennomsyrer Coops virksomhet.
- Målene for bærekraftsarbeidet når vi ved å jobbe målrettet sammen med våre kunder, leverandører og myndighetene. I tillegg til å utfordres av nye krav og forventninger, har vi ambisjoner om å forbedre vår konkurransekraft ytterligere gjennom å ha en enda mer bærekraftig verdikjede. Vi ser en positiv utvikling i form av økt salg av sunne varer, redusert bruk av unødvendig emballasje, samt reduksjon av matsvinn og økt gjenvinning av avfall. I tillegg reduserer vi klimaavtrykket gjennom investeringer i energieffektiviserende tiltak. Vi er også stolte av vårt arbeid med å fremme folkehelse og idrettsglede. Eksempelvis ble sponsorkonseptet «Vi heier på alle», som handler om å gi like muligheter til alle uavhengig av kjønn, bakgrunn, økonomi og funksjonsevne, trukket frem da Coop vant pris som «Årets idrettssponsor», sier Stokke.
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom