Rekord i julegryta til Frelsesarmeen

Over 32 millioner kroner kom inn i Frelsesarmeens julegryter i desember. Aldri før har givergleden til nordmenn vært større. Det betyr at mange tusen får hjelp gjennom hele året.
Elin Herikstad, leder for velferd og utvikling i Frelsesarmeen ved julegryta på Egertorget i Oslo.

Opptelling så langt viser at julens innsamling ga over 32 millioner kroner i julegrytene, det er en oppgang fra 29. millioner i 2013. Aldri før har folks bidrag og giverglede i julegryta vært større.

Alle bidrag betyr mye

─ Julegryta fikk en svært god mottakelse over hele landet også denne gang. Det varmer å se alle bidragene og de gode ordene fra liten og stor, som ofte følger med når de gir i gryta, sier Andrew Hannevik, informasjonssjef i Frelsesarmeen.

Hannevik takker alle som har gitt i grytene. Alle bidrag betyr like mye, fra barn som kommer med sparepenger eller som kjøper en gave mindre for å hjelpe andre, til bedrifter som gir store beløp.

─ Med 32 millioner kroner vil vi hjelpe vanskeligstilte barnefamilier, aleneforsørgere, rusavhengige og ensomme eldre. Pengene gir blant annet varme måltider, matposer, klær, noen å snakke med, fritidsaktiviteter for barn og unge, mulighet til ferieopphold, fyringsved og hjelp til strømregningen, for de mange som oppsøker Frelsesarmeen, sier Hannevik.

Stort behov for hjelp

Ved Frelsesarmeens hjelpetiltak og lokale tilholdssteder kommer det mange mennesker med stort behov for hjelp. Og hjelp får de gjennom hele året.

─ Uten bidragene fra gavmilde nordmenn i julen, hadde vi ikke kunnet hjelpe de som ikke har det så lett. Jeg håper de som gir i julegrytene vet hvor mye det betyr for den enkelte i deres hverdag, sier Elin Herikstad, leder for velferd og utvikling i Frelsesarmeen.

Ny tid for julegryta

Med ny teknologi og nye måter å gi på, har også den tradisjonelle gatenære julegryta fått flere alternativ. Blant annet kunne man gi via SMS og på nett, og med bankkort ved julegryter flere steder i landet. I tillegg besto julegryteinnsamlingen i år også av bonger på Coop-butikkene, samt julegryter i landets 313 Rimi-butikker. Rimis kunder bidro med over en halv million kroner til Frelsesarmeens julegryte, og med en ekstra julegave fra Rimi, ble beløpet en million kroner til sammen.

– Dette har vært et flott samarbeid for oss, som har vekket engasjement hos kjøpmenn og butikkansatte over hele landet. Vi er stolte over å kunne hjelpe de som trenger det mest i en periode der veldig mye av fokuset ligger på å selge, sier kjededirektør for Rimi, Christian Hoel.

Flere lokale rekorder

Flere byer kan skilte med rekord i sine gryter. Her er en liten smakebit fra noen utvalgte:

• I Oslo gikk innsamlingstallet opp med 20 %, fra 2.007.000 kr. i 2013 til 2.417.000 kr. i 2014.
  • I Telemark var det rekordstor giverglede i både Langesund, Kragerø, Ulefoss og Skien. Sistnevnte slo forrige rekord med 24 %, og fikk tilsammen inn 419.000 kr til å hjelpe andre med, sammenlignet med 318.000 kr året før.
  • I Tønsberg mer enn doblet vestfoldingene totalen fra 2013. Sammen med nabobyen
  • Horten, som også kan skilte med rekordinnsamling, samlet de inn mer enn 850.000 kr.
  • Også Narvik satt rekord, med god margin i julens innsamling på 409.300 kr.
  • Harstad har, med en øking på over 150.000 kr., innsamlingsrekord på 491.000 kr.
  • Hønefoss kan melde om solid oppgang og historisk god innsamling, med 201.000 kr. i grytene.
  • Med en oppgang på nærmere 16 % fikk Kirkenes inn 75.390 kr.
  • Elvebyen Drammen kan skilte med en gledelig økning fra i fjor.
  • Også Tromsø har igjen satt rekord, og slo fjorårets innsamling med nærmere 150.000 kr. Årets sluttresultat ble på 440.417 kr.
  • Aldri før har grytene i Lillehammer fått inn så mye, med over 600.000 kr. Det er mer enn 30.000 kr. hver dag i innsamlingsperioden.
  • Glåmdølingene bidro med nærmere 235.000 kroner i grytene i Kongsvinger. En økning på 23 prosent fra året før.

Dette er Frelsesarmeens julegryte:

• Hver desember settes julegryter ut i hele landet.
  • I desember 2014 ble over 180 gryter satt ut for 114. gang.
  • Julegryte-innsamlingen er en lokal innsamling, det vil si at pengene samles inn og brukes der Frelsesarmeen holder til lokalt.
  • Bidragene brukes i Frelsesarmeens arbeid året gjennom.
  • Hjelpen kommer i form av mat, klær og fyringsved, men også økonomisk hjelp. Noen ganger er det mellommenneskelig oppmerksomhet som trengs.
  • Hjelpen rettes mot blant andre barnefamilier, aleneforsørgere, minstepensjonister, ensomme eldre og rusavhengige.
  • Det blir arrangert trivsels- og velferdstiltak gjennom hele året.

Kontakt:

Ellen Marie Skjefstad, kommunikasjonsrådgiver Frelsesarmeen, tlf: 975 22 579

Andrew Hannevik, informasjonssjef i Frelsesarmeen.