PodMe AB

Reklamefri podkast er fremtiden

PodMe øker satsingen på reklamefri podkast i det norske markedet, og har nå fått en av landets største kommersielle podkaster, Konspirasjonspodden, med på laget. – Å fjerne reklame hever kvaliteten på lytteropplevelsen betraktelig. Det kommer både lytterne og oss til gode, sier Konspirasjonspoddens Bjørn-Henning Ødegaard.

Foto: Helge Brekke / Konspirasjonspodden

Podkastplattformen PodMe ble lansert i Norge i fjor, og har i løpet av det siste året bygget opp en portefølje bestående av en rekke eksklusive podkaster. Fremover skal satsingen økes, både i form av egne produksjoner og distribusjonsavtaler med eksisterende podkaster. Den nylig signerte avtalen med Konspirasjonspodden markerer en viktig milepæl for PodMe.

• "Konspirasjonspodden er en av landets største kommersielle podkaster, og har hatt jevn suksess siden starten i 2017. Ifølge Podtoppen hadde sesongpremieren deres i år mer enn 60 000 unike lyttere, og 125 000 nedlastinger. De har også klart kunststykket å opprettholde en stabil og lojal lytterbase over tid. Jeg er utrolig glad for at Konspirasjonspodden har valgt PodMe som partner, og vi gleder oss til å bidra til å heve opplevelsen for deres lyttere", sier Norgessjef for PodMe, Mathias Thaulow Lisberg.

Tror lytterne vil betale for kvalitet

Bjørn-Henning Ødegaard og Fredrik Sjaastad Næss, som står bak Konspirasjonspodden, er ikke i tvil om at overgangen til PodMe vil heve kvaliteten på deres produkt.

• "PodMes reklamefrie premiummodell er hovedgrunnen til at vi velger dem som partnere. Podkast har utviklet seg fra å være noe en hvilken som helst amatør kan lage hjemme, til å bli en profesjonalisert og viktig kanal i medielandskapet. Det stiller også krav til oss som produsenter. Ved å fjerne reklame kan vi fokusere 100 prosent på innhold og dramaturgi, uten uheldige reklameavbrudd som ødelegger flyten", sier Bjørn-Henning Ødegaard

Overgangen til PodMes premiummodell betyr at Konspirasjonspoddens lyttere ikke lenger kan høre episodene deres gratis, men det bekymrer ikke duoen nevneverdig.

• "Jeg tror den reklamefrie modellen er fremtiden for vårt medium også. Vi har stor tro på at våre lyttere kommer til å bli med oss over til PodMe", sier Fredrik Sjaastad Næss.

Han får støtte fra PodMe-sjefen:

• "Betalingsviljen for kvalitetsinnhold i Norge er høy i de tradisjonelle mediene. Det er ingen grunn for at det ikke også skal gjelde for podkast", sier Lisberg.

Konspirasjonspodden går offisielt over til PodMe i mai i år. I tillegg skal også deres andre podkast, “Verdens Verste”, over på plattformen i løpet av kort tid.

Om PodMe AB

PodMe AB
Isebakkveien 25
1788 Halden

PodMe er en podkstplatform som inneholder både gratis- og Premiumpodcaster. PodMe finnes tilgjengelig på web, i App Store og Google Play. PodMe ble lansert i Sverige i 2017 og i Norge i 2020 . PodMe tilbyr premiumpodkaster som Truecrimepodden, Avhørt og Konspirasjonspodden - og originalproduksjoner som Utenfor murene, Sannhet eller konspirasjon, og Verden verste massemordere.

Følg saker fra PodMe AB

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra PodMe AB på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.