REITAN satser på kunst og teater i Trondheim

Ole Robert Reitan har store planer for postgården i Trondheim Sentrum og har fått med seg trønderske eksperter på kunst og teater i realiseringen av drømmen. Et kunstmuseum vil fylle det som tidligere var hovedpostkontoret i Trondheim og bak i Apotekerveita planlegges det åpning av et nytt teater.

- Postgården er Karl Norums siste mesterverk før han gikk bort. Det ærverdige bygget skal, med kunst og kultur, åpnes opp for publikum slik at Trondheim blir enda mer levende og aktuell, sier Ole Robert Reitan.

Mellom søylene i posthallen skal det presenteres kunstutstillinger med gjestende verk av kunstnere fra hele verden og kunst fra egen samling. I samme kvartal vil et topp moderne teaterhus presentere teater, musikaler og konserter på nivå med det beste vi kjenner fra West End og Broadway.

- Bak postbygget, i Apotekerveita, planlegger vi et teater som kan romme rundt 650 teatergjester. Vi har lyst til å gjøre Trondheim til en enda mer spennende by å besøke og leve i, sier Ole Robert Reitan.

Se film av Ole Robert Reitan, Tone Hansen og Mads Bones her.

Eksperter på moderne kunst og teater
Kunstmuseet har en klar ambisjon om å være en av Nordens ledende arenaer for moderne kunst. Styret i Posten Kunstmuseum vil bestå av Tone Hansen, gallerist Peder Andreas Lund, advokat Rasmus Brodtkorb, kunsthistoriker Monica Reitan og Ole Robert Reitan.

- Jeg ønsker meg et kunstmuseum og teater som engasjerer, overrasker og inspirerer. Døra skal være vidåpen inn til oss. Her skal vi våge å vise fram kunst som utfordrer og underholder oss. Kunst er ekstremt personlig, du kan se noe helt annet enn det jeg ser, og det er det som er så fascinerende. Kunsten skaper egne opplevelser for hver enkelt, og det skal virkelig Posten Kunstmuseum gjøre, sier Ole Robert Reitan.

Tone Hansen blir arbeidende styreleder med det kunstfaglige ansvaret for Posten Kunstmuseum

Tone Hansen er direktør ved Henie Onstad Kunstsenter. Hun er utdannet ved Kunstakademiet i Oslo og har vært leder for Norsk kulturråd. Tone har bemerket seg som kurator, kunstskribent og leder med et sterkt engasjement for kulturlivets samfunnsrolle. Tone er oppvokst i Klæbu.

- Posten Kunstmuseum er et fantastisk tilskudd til kunstfeltet, både lokalt og internasjonalt. Det er en unik mulighet å få lov til å være med å skape noe så nyskapende som denne institusjonen skal bli, sier Tone Hansen. Kunstnerisk, så vel som bygningsmessig skal dette bli en perle, fortsetter hun. – Sammen med et kompetent styre med viktige nettverk skal vi nå starte arbeidet med å utvikle stedet til glede her, men målet er å skape internasjonal oppmerksomhet. Slik styrkes Trondheim som kulturdestinasjon.

- Monica og Ole Robert Reitan har gjennom et langt engasjement for kunsten lagt grunnlaget for denne enestående satsningen, derfor var det lett å takke ja til dette oppdraget, sier Tone Hansen.

Målet er å utvikle et unikt visningssted for kunst med internasjonal kvalitet og lokal relevans. Bygningen, kunsten og programmet skal engasjere lokalt og skape interesse internasjonalt.

- Vi skal bringe internasjonale kunstnere og utstillinger til Trondheim som aldri har vært vist her før. Programmet skal være bredt og eksklusivt og samtidig kommuniseres ut på en lettfattelig måte, sier Ole Robert Reitan.

Mads Bones blir teatersjef på Nye Hjorten Teater

Teateret skal drives av et nyopprettet driftsselskap som foruten Mads Bones som teatersjef, består av Stian Aagaard som direktør, og Ole Robert Reitan som styreleder. Dramatiker/skuespiller Olve Løseth og komponist Kyrre Havdal vil være sentrale aktører i den kunstneriske ledergruppen i Nye Hjorten Teater.

Mads Bones er per tiden kunstnerisk leder ved Det Nye Teateret. Han ble utdannet ved Det Statlige Russiske Akademi for Scenekunst i 2007, og har siden gjort seg bemerket som både skuespiller, regissør og dramatiker. For mange er han kjent fra Trøndelag Teater hvor han har stått bak en rekke publikumssuksesser. Mads er født og oppvokst i Trondheim.

- At et nytt og folkelig teaterhus blir realisert midt i hjertet av midtbyen, er det største som har skjedd på trøndersk kulturfront siden storhetstida med Hjorten Revy- og Varietéteater. Da Ole Robert Reitan lanserte tanken om at vi skulle slå våre krefter sammen i drømmen om å skape et nasjonalt underholdningssentrum i Midt-Norge, så var det umulig å si nei. Jeg gleder meg til å lede teateret kunstnerisk, og akter å bygge et stjernelag både foran og bak scenen. Vi har en uttalt ambisjon om å være et femstjerners teater for folket, sier Mads Bones.

Nye Hjorten Teater og Posten Kunstmuseum skal ha kvaliteter like fine som de eksklusive kvalitetene Britannia Hotel utstråler, og som frister til et kombinert besøk og ikke minst gjenbesøk.

- Vi lover å by på de største titlene fra både West End og Broadway, samtidig som vi selvfølgelig også skal skape våre egne originalproduksjoner, fortsetter Mads Bones.

- Noen av mine fineste barndomsminner er fra når mormor tok oss barna med i teatret. Teatersjef Mads kommer til å jobbe med dyktige folk som brenner for å skape varige minner for teaterpublikummet, sier Ole Robert Reitan.

Ønsker å skape større interesse for kunst og kultur

Kunstmuseet og teateret skal være et tilskudd til den lokale scenen og skape større interesse for kunst og kultur.

- Trondheim har en aktiv kunstscene med akademisk kunstutdanning, flere gallerier, kunsthall, museum og teater. Satsningen på kunst og teater skal være med på å styrke feltet, og ikke være i konkurranse med de andre teatrene, museene og galleriene, sier Ole Robert Reitan.

Svein Skibnes er arkitekt for teateret og E.C. Dahls Eiendom er byggherre for hele prosjektet som er planlagt ferdigstilt i løpet av 2023.

Berit Hvalryg, 926 46 666, berit.hvalryg@reitangruppen.no
Mads Bones, 971 14 429